Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2019

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΠΗΓΗΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - 1821 - ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ


  

Ο Κολοκοτρώνης μιλά σε αγωνιστές που απειλούσαν προκρίτους


Έλληνες! Είμαι κι εγώ σύντροφός σας. Αλλά πρώτα να με ακούσετε που θα σας μιλήσω. […] Γιατί θέλουμε να χάσουμε την πατρίδα μας σκοτώνοντας ο ένας τον άλλο; Εμείς εσηκώσαμε τ’ άρματα για τους Τούρκους και ακουστήκαμε στην Ευρώπη ότι σηκωθήκαμε οι Έλληνες για τους τυράννους [...]. Αν σκοτώσουμε τους προεστούς, τι θα μας πουν τότε; Θ’ ακουσθή σ’ όλον τον κόσμον και θα μας πουν τα βασίλεια ότι τούτοι δεν σηκώθηκαν για την πατρίδα και την ελευθερίαν τους, αλλά για να σκοτωθούνε συνατοί τους [ενν. αναμεταξύ τους]. […] Θα μας πούνε Καρμπουνάρους, ρέμπελους κι ακατάστατους και κανένας δεν θα μας βοηθήση […].


  Δ. Κόκκινος, Η Ελληνική Επανάστασις, Μέλισσα, Αθήνα 1959-1960, τόμ. 1, σ. 479-480.

 
ΕΡΩΤΗΣΗ :

Ποια επιχειρήματα χρησιμοποιεί ο Κολοκοτρώνης για να εμποδίσει την εμφύλια σύγκρουση ανάμεσα σε αγωνιστές και προκρίτους ;



ΑΠΑΝΤΗΣΗ :
 
Η πηγή είναι ένα απόσπασμα από το λόγο του Κολοκοτρώνη προς τους αγωνιστές που απειλούσαν τους προκρίτους. Αρχικά, τονίζει ότι και ο ίδιος ανήκει στην ομάδα των οπλαρχηγών που σήκωναν το βάρος του αγώνα και αξίωναν την πρωταγωνιστική συμμετοχή τους στα κοινά. Έπειτα επισημαίνει ότι ο χαρακτήρας της επανάστασης είναι εθνικός και έχει ως στόχο την απελευθέρωση από τους Οθωμανούς, τους οποίους χαρακτηρίζει τυράννους. Πιστεύει ότι αν επιτεθούν στους προεστούς, αυτό θα έχει άσχημο αντίκτυπο στην Ευρώπη. Άλλωστε, το κλίμα μέσα στο οποίο ξέσπασε η ελληνική επανάσταση ήταν αρνητικό , καθώς οι ευρωπαϊκές απολυταρχίες, μετά τη γαλλική επανάσταση,  δεν επιθυμούσαν  με κανέναν τρόπο νέες εξεγέρσεις. Γι’ αυτό και ο Κολοκοτρώνης δεν θέλει να θεωρηθεί  ότι ο  αγώνας των Ελλήνων έχει κοινωνικοανατρεπτικές προθέσεις  ή σχετίζεται με μυστικά κινήματα, όπως οι Καρμπονάροι. Τέλος, τους προτρέπει  να μείνουν μονοιασμένοι, γιατί μόνο έτσι θα  έχουν βοήθεια από την Ευρώπη.


Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2019

ΟΔΥΣΣΕΙΑ - ΙΛΙΑΔΑ : ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΩΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ




 
Ξαναδιαβάζω στο σπίτι την ενότητα που διδάχτηκα στην τάξη, για να συγκρατήσω το γενικό νόημα και προσέχω τα σπουδαιότερα στοιχεία της, δηλαδή :



1.   Τους ήρωες : ποιος είναι ο χαρακτήρας  τους, τι σκέφτονται και τι πράττουν, ποιες συνέπειες έχουν οι πράξεις τους. Πρέπει να μπορώ να χαρακτηρίζω τα βασικά πρόσωπα και να γράφω τα συναισθήματά τους.



2.   Τα στοιχεία πολιτισμού : να μπορώ να τα εντοπίζω μέσα στο κείμενο και να σχολιάζω τις αξίες, τα ήθη και τα έθιμα.



3.   Να βρίσκω τα εκφραστικά μέσα ή σχήματα λόγου (παρομοιώσεις, μεταφορές κτλ. ) και τους αφηγηματικούς τρόπους του κειμένου (αφήγηση, διάλογος, περιγραφή).



4.    Να εντοπίζω στο κείμενό μου κάποιες τεχνικές, π.χ. αναχρονισμούς, προοικονομίες.



5.  Συσχετίζω ό,τι επεσήμανα με τη σημερινή εποχή και βρίσκω ομοιότητες και διαφορές. Διαβάζω και τις σημειώσεις που κράτησα στην τάξη στο περιθώριο του βιβλίου μου και κάποια από τα σχόλια του βιβλίου.



6.   Τέλος, κάνω τις εργασίες που έχω για το σπίτι στο τετράδιό μου. Οι ερωτήσεις στην Οδύσσεια και την Ιλιάδα χρειάζονται ανάπτυξη και δεν τις απαντούμε σε δυο – τρεις σειρές. Αναπτύσσουμε τις σκέψεις μας δημιουργώντας μια σωστή παράγραφο.



7.    Αν δυσκολεύομαι και ζητήσω βοήθεια από άλλους ή σχολικά βοηθήματα, φροντίζω αυτό που τελικά θα γράψω να είναι δικό μου δημιούργημα, όσο απλό κι αν είναι.
Καλή μελέτη !