Τρίτη 30 Μαΐου 2017

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ)



 

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Μ. - ΜΙΧΟΠΟΥΛΟΥ Γ. εδώ



 3000 - 1100 π. Χ.
1100-800 πΧ
800-500 πΧ
500-323 πΧ
323-146 πΧ
146πΧ-330 μΧ

Α.................
Β.................
Γ.................

Α. Ο αρχαιολόγος που ανάσκαψε στην Κνωσό το παλάτι του μυθικού βασιλιά Μίνωα ήταν ο:

Α. Σλήμαν
Β. Έβανς
Γ. Λέψιους
Δ. Φλίντερς Πέτρι

 

Β. Τα «ταυροκαθάψια» ήταν:

Α. ομάδες γυναικείων θεοτήτων
Β. είδος ταυρομαχίας
Γ. θυσίες ταύρων
Δ. αγγεία με μορφή ταύρου


                  Γ .Πού δεν υπάρχει ανάκτορο;

Α. στη Φαιστό
Β. στη Ζάκρο
Γ. στα Μάλια
Δ. στην Πραισό



Δ. Τα μινωικά ανάκτορα είναι:

Α. Λιτά και επιβλητικά
Β. Δεν είναι οχυρωμένα
Γ. Οχυρωμένα
Δ. Προσανατολισμένα στον άξονα Β-Α




Ε. Ποιο στοιχείο δεν συνθέτει τον κοινό Μυκηναϊκό πολιτισμό;

Α. θρησκεία
Β. γλώσσα
Γ. τεχνολογικά επιτεύγματα
Δ. κοινωνική και πολιτική οργάνωση





         Ο Μινωϊκός πολιτισμός πήρε το όνομά του από τον μυθικό βασιλιά ...........
         Ιερό δένδρο στην μινωϊκή θρησκεία ήταν η  ....................
         Τα ωραιότερα αγγεία των Μινωϊτών είναι τα πολύχρωμα ....................
         Ο................. ανέσκαψε την ακρόπολη των Μυκηνών.
         Ο μυκηναϊκός πολιτισμός δανείστηκε από τους Μινωίτες    
............... και την................
         Η Γραμμική β είναι γραφή.......
         Η κατάρρευση του μυκηναϊκού πολιτισμού πιθανόν οφείλεται σε α)
.................. , β)................ και ................................................
  •       Οι Μυκηναίοι λάτρευαν τους ............  εκτός  από τον θεό.......
  •     Οι θολωτοί τάφοι αποτελούνται από......... , τον................ και την...............
  •       Οι Μυκηναίοι κάλυπταν τα πρόσωπα των νεκρών βασιλιάδων τους με  χρυσές .................

Δευτέρα 29 Μαΐου 2017

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ



ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΜΙΧΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ εδώ
1. Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη των παρακάτω παραγράφων. 

Οι Έλληνες έχουν μια χαρακτηριστική λέξη που περιγράφει θαυμάσια τη διάθεσή τους απέναντι στους ξένους: φιλοξενία. Η φιλοξενία είναι μια αρετή των Ελλήνων από τότε που εμφανίστηκαν στην ιστορία. Ήδη στα ομηρικά έπη περιγράφονται σκηνές πολύ εγκάρδιας φιλοξενίας, όπου ο ξένος επισκέπτης αντιμετωπίζεται ως ιερό πρόσωπο. Οι θεοί των αρχαίων Ελλήνων - και ειδικά ο Δίας- πολύ συχνά έπαιρναν ανθρώπινη μορφή και εμφανίζονταν ως ξένοι στα σπίτια των ανθρώπων, για να τους βοηθήσουν σε διάφορα σημαντικά ζητήματα αλλά και για προσωπικές τους υποθέσεις. Οι αρχαίοι Έλληνες λοιπόν, κάθε φορά που ένας ξένος χτυπούσε την πόρτα τους, τον υποδέχονταν με τιμές και τον αντιμετώπιζαν ως ιερό πρόσωπο, έχοντας πάντα στο νου τους ότι μπορεί να είναι κάποιος θεός. Του έβαζαν να φάει, του γέμιζαν το ποτήρι με εκλεκτό κρασί, του έστρωναν να κοιμηθεί, και μόνο όταν είχε χορτάσει και είχε ξεκουραστεί έπαιρναν το θάρρος να τον ρωτήσουν ποιος είναι και από πού έρχεται.


Αστερίξ, ο ήρωας αυτών των περιπετειών. Μικρόσωμος πολεμιστής αλλά παμπόνηρος και με κοφτερό μυαλό, του εμπιστεύονται χωρίς αμφιβολίες όλες τις επικίνδυνες αποστολές, για τις οποίες συνήθως καταστρώνει και το σχέδιο δράσης. Ο Αστερίξ αντλεί την υπεράνθρωπη δύναμη του από το μαγικό ζωμό του Δρυίδη Πανοραμίξ.

Το ράφτινγκ είναι ο ιδανικός τρόπος για να πλησιάσουμε την ομορφιά της φύσης. Περισσότερο κι από την έκκριση αδρεναλίνης, απ' το πνεύμα ομαδικότητας, το ράφτινγκ μάς προσφέρει πρόσβαση σε υδάτινα τοπία που δεν μπορείς να τα γνωρίσεις με κανέναν άλλο τρόπο. Επιπλέον το ράφτινγκ είναι μια ήπια δραστηριότητα, που μπορούν να τη γευτούν παιδιά και μεγάλοι. Αρκεί να βρίσκονται σε καλή φυσική κατάσταση, να ξέρουν κολύμπι και φυσικά να σέβονται τη δύναμη του νερού και να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες του συνοδού.

2. Χαρακτήρισε τις παρακάτω προτάσεις ως προς τη δομή τους (απλή , επαυξημένη,
    σύνθετη , ελλειπτική).

  • Τέσσερα χρόνια στην υπηρεσία του ερασιτέχνη φωτογράφου.
  • Οι φωτογραφικές μηχανές μας διαθέτουν τηλεφακό, αυτόματο διάφραγμα και φίλτρα.
  • Το όνομα αρκεί.
  • Η εστίαση , φωτογράφιση, εμφάνιση και εκτύπωση γίνονται παιχνίδι.


3. Μετασχημάτισε τις απλές προτάσεις που δίνονται σε επαυξημένες όπως στο  παράδειγμα :

   Π.χ. Ο φάρος κατευθύνει τα καΐκια → Ο θαλασσόδαρτος φάρος κατευθύνει τα γέρικα    καΐκια

  • Τα κύματα τρώνε τα βράχια
  • Τα κοχύλια είναι αμέτρητα.
  • Οι γλάροι σπαθίζουν τον αέρα

4. Χαρακτήρισε τις υπογραμμισμένες προτάσεις του διαλόγου με βάση το περιεχόμενό τους (αποφαντική, προστακτική, ερωτηματική, επιφωνηματική)

    - Πού θα πάτε ;

    - Στην Αθήνα, μαμά, άσε μας να πάμε. Πρέπει να έρθει κι η Ελένη μαζί.

    - Στην Αθήνα ; Αυτό είναι παράλογο! Ο καιρός το πάει για βροχή. Το μεσημέρι να είστε εδώ. Πήρατε μαζί σας ομπρέλα;

5. Μετασχημάτισε τις καταφατικές προτάσεις που δίνονται σε αρνητικές και  ερωτηματικές.

  • Αυτός ο αρχιτέκτονας έχει πέντε βοηθούς σχεδιαστές.
  • Η δουλειά που τους ανατέθηκε είναι δύσκολη.


6. Να βρείτε τα μέρη της παραγράφου και να υπογραμμίσετε τις διαρθρωτικές / μεταβατικές λέξεις που χρησιμοποιούνται μεταξύ των περιόδων. Τι σημασία έχουν αυτές;


Το ανάκτορο της Κνωσού , χτισμένο σε μια περίοπτη θέση, ξεχωρίζει για τη μεγαλοπρέπεια του. Είναι ένα συγκρότημα πολλών κτηρίων , έργο του μυθικού Δαίδαλου, και αυτό που μας παραξένεψε με την πρώτη ματιά ήταν τα ζωηρά χρώματα και η καλή κατάσταση μερικών κτισμάτων. Ο ξεναγός ωστόσο μας εξήγησε ότι αυτά τα κτίρια έχουν αναστηλωθεί και οι φθορές τους έχουν αποκατασταθεί. Στο χώρο δέσποζε βέβαια το πολυώροφο κεντρικό κτίσμα, αποκλειστικό ενδιαίτημα της βασιλικής οικογένειας. Υπήρχαν όμως και οι κατοικίες των αξιωματούχων, εργαστήρια, αίθουσες τελετών, η επίσημη αίθουσα με τον αλαβάστρινο θρόνο και δίπλα ακριβώς ιεροί χώροι, απόδειξη ότι ο βασιλιάς ήταν παράλληλα και αρχιερέας. Καθώς μας το έλεγε αυτό ο ξεναγός, δήλωσα ότι το ήξερα από την ιστορία και πρόσθεσα ότι η Κνωσός ήταν ταυτόχρονα διοικητικό , οικονομικό και θρησκευτικό κέντρο. Εκείνο, όμως που κέντρισε τη φαντασία μου ήταν τα ερείπια από τις αποθήκες και οι «πολυδαίδαλοι» διάδρομοί τους. Κάπου εδώ λοιπόν ζούσε ο Μινώταυρος, το μυθικό τέρας με τα κέρατα , και κάπου εδώ ξετύλιξε ο Θησέας το νήμα της Αριάδνης. Χρειάστηκαν δυο ώρες για να τελειώσει η πλούσια ξενάγηση.

Ξέρετε άλλες μεταβατικές λέξεις; Τι δηλώνουν αυτές;

7. Να ετοιμάσετε μια παράγραφο (80-100 λέξεων) με θεματική περίοδο «Οι ταινίες που μου αρέσει να παρακολουθώ είναι οι περιπέτειες». 



Παρασκευή 19 Μαΐου 2017

ΠΟΝΤΟΣ : ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗΣ

Φιλμάκι σε σκηνοθεσία Κώστα Γαβρά με την ιστορία του Πόντου. 
Αφήγηση: Ιεροκλής Μιχαηλίδης.
Το φιλμάκι προβλήθηκε στην έναρξη της εκδήλωσης στην 8η συνάντηση ποντιακών χορών στο ΟΑΚΑ στις 13/12/2012.








Τετάρτη 17 Μαΐου 2017

"Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΕΙΡΗΝΗ" - ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Αύγουστος της Prima Porta

  •  30 π.Χ.: Οκταβιανός : απόλυτος κυρίαρχος.
  •  Αξιώματα – τίτλοι Οκταβιανού:
        Αύγουστος (= σεβαστός).
        Αυτοκράτορας: αρχηγός στρατού, ανώτατος νομοθέτης και δικαστής.
        Ποντίφηκας: ανώτατος θρησκευτικός ηγέτης.

  •  Νέος τρόπος διακυβέρνησης : αυτοκρατορία.
  •  Τα όργανα του δημοκρατικού καθεστώτος παραμένουν, αλλά χάνουν δύναμη.
  •  Αρχές 2ου αι. μ.Χ.: η αυτοκρατορία είναι τεράστια σε έκταση: όλα τα παράλια της Μεσογείου και από την Αγγλία έως την Αίγυπτο.
  •  2ος αι. μ.Χ.: οι κατακτημένες περιοχές ζουν ειρηνικά και ευημερούν:
→ Έλεγχος των κυβερνητών για να μην αυθαιρετούν.
→ Ανάπτυξη εμπορίου.
→ Κατασκευή λιμανιών και δρόμων.
→ Αύξηση παραγωγής.
→ Σχετική αυτονομία των πόλεων.
→ Επέκταση του δικαιώματος του ρωμαίου πολίτη σε πολλούς επαρχιώτες.
→ Ελεύθερη κίνηση ανθρώπων και ιδεών.
 

Συγκρητισμός : ανάμειξη στοιχείων από διαφορετικές θρησκείες, ιδέες, πεποιθήσεις.
  •  Οι εξεγέρσεις κατά της Ρώμης είναι σπάνιες : Ρωμαϊκή ειρήνη.


(Β. Κάλιοσης)


Η ρωμαϊκή ειρήνη (Pax romana)


Δευτέρα 15 Μαΐου 2017

" ΜΕΓΑΛΟΨΥΧΗ ΣΤΑΣΗ " - ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΕΝΟΤΗΤΑ 16η


 ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ :

Ο βασιλιάς Αλέξανδρος στη Στατείρα και στη Ροδώ και στη Ρωξάνη τη γυναίκα του εύχεται να είναι καλά. Αν και αντιτάχτηκε σε μας ο Δαρείος δεν τον εκδικήθηκα, αλλά αντίθετα, γιατί ευχόμουν να είναι ζωντανός κάτω από την εξουσία μου· ενώ ίσα που ανέπνεε ,τον βρήκα στην τελευταία αναπνοή, κι επειδή τον λυπήθηκα τον κάλυψα με τη χλαμύδα μου. Ζήτησα να μάθω απ’ αυτόν κάτι για το θάνατό του. Κι αυτός μου είπε· «Έχε ως παρακαταθήκη την κόρη μου Ρωξάνη και θα ζήσει μαζί σου» [...] Τιμώρησα όπως άξιζε τους αίτιους του θανάτου του [...] Διέταξα να χτιστεί ηρώο αφιερωμένο σ’ αυτόν κοντά στους πατρικούς του ήρωες· και εσείς σταματήστε το θρήνο γι’ αυτόν· γιατί εγώ θα σας αποκαταστήσω στα ανάκτορά σας [...] Σύμφωνα λοιπόν με τις επιθυμίες του Δαρείου θέλω να είναι η Ρωξάνη γυναίκα μου και βασίλισσα, αν και σεις συμφωνείτε μαζί μου, θέλω και διατάζω να προσκυνάτε αυτήν ως γυναίκα του Αλέξανδρου. Να είστε καλά στην υγεία σας.
Ψευδο-Καλλισθένης, Μυθιστορία Ἀλεξάνδρου, Παραλλαγή γ, 22
ΠΗΓΗ : εδώ


Για την Προστακτική μέσης φωνής : http://istografia.blogspot.gr/2015/04/16.html

 

Πέμπτη 11 Μαΐου 2017

ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ - ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΙΑΣ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΛΟΓΙΑΣ ΚΟΖΑΝΗΣ


Η νέα βιβλιοθήκη-μουσείο της Κοζάνης κάνει upgrade στην μνήμη μας
Μέσα στη νέα βιβλιοθήκη-μουσείο μιας διαχρονικά λόγιας Κοζάνης

 
Στα 1813, φιλοπρόοδοι Κοζανίτες έκτισαν πλάι στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου, στο κέντρο της πόλης, ένα θολωτό οικοδόμημα, στο οποίο εγκατέστησαν τη βιβλιοθήκη. Δίπλα ανοικοδομήθηκε ένα ακόμα κτίριο που έφερε την την επιγραφή "Οίκος Βελτιώσεως" προκειμένου να ..."συνέρχονται οι πεπαιδευμένοι ίνα μελετώσι, φιλολογώσι και διαλέγωνται".

Ήδη από τα μέσα του 17ου αιώνα -περί το 1650- είχε προηγηθεί η λειτουργία μιας σχολικής βιβλιοθήκης με δεκάδες σπάνια παλαίτυπα ως επίκεντρο της πνευματικής κίνησης και του διαφωτισμού. Στα 1923 παραδόθηκαν στον Δήμο 6.976 τεκμήρια και αυτή είναι η αρχή της ιστορίας πίσω από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης, η οποία μεταστεγάστηκε στα 1930 στην ανεγερθείσα επέκταση του Δημαρχείου, με δωρεά των αδελφών Κοβεντάρου. Η βιβλιοθήκη αποτελούσε μέχρι το 1985 τμήμα του Δήμου Κοζάνης και σήμερα αποτελεί αυτοτελές ΝΠΔΔ του Δήμου.

Μέσα στη νέα βιβλιοθήκη-μουσείο μιας διαχρονικά λόγιας Κοζάνης
 
Η Κοβεντάρειος Δημοτική Βιβλιοθήκη της Κοζάνης, από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα, διαθέτει 153.000 τόμους, περισσότερα από 380 χειρόγραφα, 315 κώδικες και πολλές σπάνιες εκδόσεις, μεταξύ των οποίων και ένα από τα 17 σωζόμενα πρωτότυπα της Χάρτας του Ρήγα Φεραίου.

Από τις σπουδαιότερες βιβλιοθήκες στην Ελλάδα, διάσημη για τα πολύτιμα αρχέτυπα και παλαίτυπά της, στα οποία συγκαταλέγονται το "Μέγα Ετυμολογικό Λεξικό" (τυπωμένο στη Βενετία το 1549) και το "Λεξικό της Σούδας" (σε βενετσιάνικη έκδοση του 1514) η θησαυρισμένη λογιοσύνη της Δημοτικής Βιβλιοθήκης έχει γερές ιστορικές ρίζες και είναι ένα καμάρι της πόλης καθώς λειτουργεί ως θεματοφύλακας του πρώιμου και ακμαίου νεοελληνικού Διαφωτισμού.

"Η επισκεψιμότητα -στο παλιό κτίριο της βιβλιοθήκης- ξεπερνά τους 100.000 ανά έτος (8.000 μελετητές, μαθητές, αναγνώστες ανά μήνα). Ευελπιστούμε ότι στο νέο κτίριο και με τη 'συμφιλίωση' της βιβλιοθήκης με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες και τη λειτουργία του μουσείου, ο αριθμός θα αυξηθεί", λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Δ.Σ της Κοβενταρείου βιβλιοθήκης και αντιδήμαρχος πολιτισμού του δήμου Κοζάνης, Παναγιώτης Δημόπουλος.

Η ανέγερση του νέου κτιρίου, που θα στεγάσει τη νέα εποχή της βιβλιοθήκης, ξεκίνησε πριν από τουλάχιστον δέκα χρόνια, σε οικόπεδο επί της οδού Δαβάκη στην είσοδο της πόλης. Το κτίριο ολοκληρώθηκε και ήδη ξεκίνησε η μετεγκατάσταση της βιβλιοθήκης που αναμένεται ως το τέλος του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί.

Μέσα στη νέα βιβλιοθήκη-μουσείο μιας διαχρονικά λόγιας Κοζάνης
Το νέο κτίριο, συνολικής έκτασης 6.800 τ.μ, περιλαμβάνει: τη βασική ενότητα της βιβλιοθήκης, τον κεντρικό χώρο υποδοχής και το μουσείο -τρία τμήματα αυτόνομα και αλληλεξαρτώμενα καθώς η βιβλιοθήκη βρίσκεται σε επαφή με τον κεντρικό χώρο υποδοχής και διαθέτει ανεξάρτητη είσοδο. Αναπτύσσεται σε δύο κύρια επίπεδα και ένα πατάρι, ενώ σε ένα χαμηλότερο επίπεδο χωροθετούνται τα παλαίτυπα, οι ειδικές συλλογές, ο χώρος των ερευνητών καθώς και ένα μικρό εργαστήριο συντήρησης βιβλίων.

Η επικοινωνία των δύο βασικών επιπέδων της βιβλιοθήκης γίνεται μέσω ενός κλιμακοστασίου που λειτουργεί και ως βιβλιοστάσιο. Ο κεντρικός χώρος υποδοχής έχει διπλό ρόλο καθώς λειτουργεί ως σημείο ελέγχου όλου του κτιριακού συγκροτήματος, οδηγώντας παράλληλα τους επισκέπτες στη βιβλιοθήκη και στο μουσείο, ενώ έχει τη δυνατότητα να καλύψει εκθέσεις και μικρές εκδηλώσεις.

Το μουσείο (συνολικής επιφάνειας χώρων 1.400 τ.μ) βρίσκεται και αυτό σε επαφή με τον κεντρικό χώρο υποδοχής και αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα και ένα πατάρι. Το χαμηλότερο από τα επίπεδα αυτά λειτουργεί ως αποθήκη.

Τετάρτη 10 Μαΐου 2017

"Η ΥΠΟΤΑΓΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ" - ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ



  • Μετά την επικράτησή τους επί της Καρχηδόνας οι Ρωμαίοι στράφηκαν προς τα ανατολικά, προς τον ελληνικό κόσμο.
  •  Η κατάσταση στον ελλαδικό χώρο:
 ⤷Οι Έλληνες = διαιρεμένοι και αποδυναμωμένοι.
 ⤷Οι δυνάμεις του ελληνισμού είχαν μεταφερθεί προς την Ασία.
 ⤷ Ελληνικές δυνάμεις ικανές για αντίσταση στους Ρωμαίους ήταν το Μακεδονικό κράτος  και οι δύο Συμπολιτείες.

  •  Πολιτική Ρώμης:
Εφαρμογή του «διαίρει και βασίλευε» κρατά τους Έλληνες αποδυναμωμένους.
 

Επέμβαση στα εσωτερικά των Ελλήνων παίρνει μέρος στο συνασπισμό κατά του Φιλίππου Ε’ της Μακεδονίας υπέρ της Αιτωλικής Συμπολιτείας νίκη Ρωμαίου Φλαμινίνου στις Κυνός Κεφαλές το 197 π.Χ.
    

Νέα σύγκρουση Ρωμαίων – Μακεδόνων : Αιμίλιος Παύλος εναντίον Μακεδόνα Περσέα: νίκη Ρωμαίων στη Πύδνα το 168 π.Χ. η Μακεδονία χάνει την ανεξαρτησία της.
 

Τελευταία αντίσταση από τις δυνάμεις της Αχαϊκής Συμπολιτείας : νικήθηκαν στον Ισθμό το 146 π.Χ..
 

Ο Οκταβιανός το 30 π.Χ. μετατρέπει την Αίγυπτο σε ρωμαϊκή επαρχία.

     ΠΗΓΗ : http://www.2gymanli.gr/images/stories/kaliosisAhistory/kefUen4.pdf
                   



Πέμπτη 4 Μαΐου 2017

"ΣΥΖΗΤΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ" - ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΕΝΟΤΗΤΑ 8η




ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

"Με λένε Χρήστο και προσέχω το περιβάλλον"

«Μαμά, μαμά. Φέρε κι άλλα τσιπς, τελείωσαν», φώναξε ο Χρήστος από τον καναπέ. Μόλις έπεσε το σήμα των ειδήσεων ο Χρήστος στραβομουτσού­νιασε, πήρε το τηλεκοντρόλ - οι δίπλες της κοιλίτσας του τρεμόπαιξαν - και άλλαξε το κανάλι. Έκανε λίγο ζάπιγκ, δε βρήκε τίποτα ενδιαφέρον, και έφυγε από το σαλόνι αφήνοντας την τηλεόραση ανοιχτή. Μια πολική αρκούδα στη μέση ενός κομ­ματιού πάγου κοιτούσε λυπημένα από το γυαλί.

Ο Χρήστος εισέβαλε στην κουζίνα, άρπαξε το μπολ με τα τσιπς που μόλις τα είχε σερβίρει η μαμά του, άνοιξε το ψυγείο και άρχισε να χαζεύει:

«Σοκολατούχο δεν έχει; Ούτε κόκα κόλα;»
«Υπάρχει και νεράκι του Θεού, Χρήστο μου» είπε η μαμά αναστενάζοντας.
«Φράουλες δεν έχει;»
«Φράουλες χειμωνιάτικα; Πού το είδες αυτό πάλι;»
«Είχε στο σπίτι του Λευτέρη. Είχαν σου λέω. Και πεπόνι».
«Και πισίνα έχουν και ας έχουμε τη θάλασσα δί­πλα μας».
«Τι λες; Τέλεια πισίνα έχουν! Μακάρι να ’χαμε κι εμείς».

Ο Χρήστος μιλούσε ακουμπώντας στην πόρτα του ψυγείου. Ακόμη δεν είχε αποφασίσει τι θα έπαιρνε από μέσα. Τελικά την έκλεισε και πήγε στο δωμάτιό του κι έβαλε το τελευταίο CD της Μadonna.

«Βαρετούρα» είπε και πήγε στο μπάνιο. Άνοιξε τη βρύση να δει αν έχει ζεστό νερό. Μπα. Άναψε τον θερμοσίφωνα. Ύστερα έβαλε το κινητό του να φορτίζει κι ύστερα πήγε να παίξει Playstation. Μετά από δυο ώρες θυμήθηκε:

«Μαμά, κλείσε τον θερμοσίφωναααα!»
«Έχει ζεσταθεί παιδάκι μου εδώ και ώρα. Θα κάνεις μπάνιο και λούσιμο;»
«Μπα, τίποτα από αυτά. Βαριέμαι».
«Χρειάζεσαι ανοιχτή την τηλεόραση, το CD; Μας ξεκούφανες. Όλα μαζί παίζουν».
«Μαμά, να πεις στον μπαμπά να μου φέρει ένα χάμπουργκερ γυρνώντας απ’ το γραφείο;»
«Έχουμε ψάρι».
«Όχι, θέλω χάμπουργκερ. Και πρέπει να πά­ρουμε καινούριο Playstation. Αυτό είναι χάλια».
«Μια χαρά παίζει».
«Ναι, αλλά έχει βγει καλύτερο μοντέλο».
«Μπορείς να ελευθερώσεις την πρίζα από το φορτιστή σου; Θέλω να βάλω την ψηστιέρα».
«Α ωραία!. Φόρτισε το κινητό μου. Θα πάρω τον Θέμη να του πω να πάμε για ποδόσφαιρο αύριο».
«Δεν αρχίζεις να ετοιμάζεσαι για ύπνο;»
«Από τώρα; Περιμένω τον μπαμπά».

Ο μπαμπάς μπήκε στο σπίτι κρατώντας την αγα­πημένη σακούλα του Χρήστου. Ο Χρήστος μουρ­μούρισε ένα γεια στον μπαμπά του, άρπαξε τη σα­κούλα, ξετύλιξε το χάμπουργκερ, έφαγε μια δαγκωνιά και μετά παράτησε το υπόλοιπο στο τρα­πέζι. Μετά το ξανασκέφτηκε. Μάζεψε και πέταξε στα σκουπίδια τη συσκευασία και το χάμπουργκερ. Ευχαριστημένος καληνύχτισε τους γονείς του και πήγε για ύπνο. Αύριο τον περίμενε μια σκληρή μέρα. Είχε να γράψει μια εργασία με θέμα την προστασία του περιβάλλοντος.

Ηλ. εφημ. ΜΙΚΡΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ, ΕΚΕΒΙ, 2010
(http//:www.mikrosanagnostis.gr /thema.asp) ΠΗΓΗ : ΕΔΩ



                                                  ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :

1. "Ο Χρήστος δε νοιάζεται για το περιβάλλον". Βρείτε 5 πράξεις του που να στηρίζουν αυτή την άποψη και καταγράψτε τις σε μια παράγραφο.

2. α) Αντικαταστήστε κάποια από τα παρακάτω ρήματα με μετοχές , ενεργητικές ή παθητικές. Γράφοντας τις προτάσεις θα χρειαστεί να αφαιρέσετε κάποιες λέξεις.

  • Δε βρήκε τίποτα ενδιαφέρον και έφυγε από το σαλόνι.
  • Ο Χρήστος εισέβαλε στην κουζίνα και άρπαξε το μπολ με τα τσιπς.
  • Αφού ευχαριστήθηκε, καληνύχτισε τους γονείς του.

β) Συχνά σε τίτλους ειδήσεων διαβάζουμε δύο λέξεις μαζί (πολυλεκτικά σύνθετα) που ενώνονται μεταξύ τους με ενωτικό (π.χ. παιδί-θαύμα). Αντιστοιχίστε κάθε λέξη από τη μία στήλη με εκείνη που ταιριάζει από την άλλη στήλη, ώστε να σχηματιστούν πολυλεκτικά σύνθετα. Έπειτα επιλέξτε δύο από αυτά και χρησιμοποιήστε τα σε προτάσεις.


                      χρονιά                    Αστραπή
               νόμος                     Μέλος
               ταξίδι                     Έκπληξη
               άνθρωπος               Πλαίσιο
               χώρα                      Σοκ
               πάρτι                      Σταθμός
               ήττα                        Κλειδί



 ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ : (επιλέξτε μία από τις 2 ασκήσεις)


1. Τι σχέση έχει η συμπεριφορά του Χρήστου με αυτό που έδειχνε η τηλεόραση στο σπίτι του: "Μια πολική αρκούδα στη μέση ενός κομματιού πάγου να κοιτάζει λυπημένα". Γιατί η αρκούδα είναι λυπημένη ; Γράψτε την άποψή σας σε ένα κείμενο 200 περίπου λέξεων.

2. Ο μπαμπάς του Χρήστου μπήκε στο σπίτι ... συνεχίστε την ιστορία δίνοντας μια διαφορετική εξέλιξη.