Μέσα από χιουμοριστικούς καθημερινούς διαλόγους νέων ανθρώπων παρουσιάζεται η χρήση πανάρχαιων γλωσσικών εκφράσεων στο καθημερινό σύγχρονο λεξιλόγιό μας.
Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2016
ΑΡΧΑΙΕΣ ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΜΑΣ
Μέσα από χιουμοριστικούς καθημερινούς διαλόγους νέων ανθρώπων παρουσιάζεται η χρήση πανάρχαιων γλωσσικών εκφράσεων στο καθημερινό σύγχρονο λεξιλόγιό μας.
Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2016
ΤΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΤΩΝ 1820-1821 ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ - ΙΣΤΟΡΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ 6.
- Οι ηγέτες της Ευρώπης : στο συνέδριο της Βιέννης (1815) : αποφάσισαν να στηρίξουν την απολυταρχία και να καταπνίξουν κάθε επαναστατική ιδέα.
- Οι ευρωπαϊκοί λαοί : ήταν αντίθετοι, ζητούσαν πολιτικές αλλαγές και κάθε έθνος είχε τις διεκδικήσεις του.
1. Μετριοπαθείς φιλελεύθεροι : επιδίωκαν συνταγματική μοναρχία, όπου θα ψήφιζαν μόνο όσοι είχαν περιουσία.
2. Ριζοσπάστες δημοκρατικοί : αβασίλευτη δημοκρατία, πολιτικά δικαιώματα σε όλους τους άνδρες, προστασία των αδύναμων κοινωνικών ομάδων
Σοσιαλιστές : οικονομική και κοινωνική ισότητα (μετά το 1850)
Εθνικές διεκδικήσεις και η αρχή των εθνοτήτων : Η αρχή των εθνοτήτων : όλοι οι πληθυσμοί που ανήκουν σε ένα έθνος πρέπει να συγκεντρωθούν σε ένα κράτος = τα όρια του κράτους πρέπει να συμπίπτουν με τα όρια του έθνους.
Η άποψη αυτή βασίστηκε α) στη γαλλική επανάσταση που αναγνώριζε το έθνος ως πηγή όλων των εξουσιών και όχι τον ηγεμόνα και
β) στην επιστροφή στις παραδόσεις κάθε έθνους Συνεκτικά στοιχεία ενός έθνους (στοιχεία που ενώνουν) : ιστορία, γλώσσα, θρησκεία
Οι επαναστάσεις των ετών 1820 - 1821 :
Α) Η επανάσταση στην Ισπανία : ξεκίνησε όταν τμήματα του στρατού ζητούσαν να εφαρμοστεί ξανά το Σύνταγμα που είχε επιβάλει ο Ναπολέοντας → καταπνίγηκε από την Ιερή Συμμαχία.
Β) Οι επαναστάσεις στην Ιταλία : οργανώθηκαν από τους Καρμπονάρους κατά της Αυστρίας, απαιτούσαν εθνική ελευθερία και μεταρρυθμίσεις → καταπνίγηκαν από την Ιερή Συμμαχία.
Γ) Η επανάσταση στην Ελλάδα (1821) : ήταν το πρώτο εθνικό κίνημα του 19ου αι. που πέτυχε → δημιουργία ανεξάρτητου κράτους.
Ένα ιστορικό περιστατικό που δείχνει το διεθνές κλίμα της εποχής σε σχέση με το Ελληνικό ζήτημα:
Σχετικά με τη στάση του Καποδίστρια στα ελληνικά ζητήματα είναι απαραίτητο να αναφερθεί το συγκεκριμένο περιστατικό: σε κάποια στιγμή των εργασιών του συνεδρίου (της Βιέννης) θεώρησε ότι ήταν και η καταλληλότερη στιγμή να θέσει υπόψη του συνεδρίου το ζήτημα των Ελλήνων που παρέμεναν υπό τον τουρκικό ζυγό. Τότε πλησιάζοντας τον Αυτοκράτορα Αλέξανδρο του μίλησε ιδιαιτέρως προκειμένου εκείνος ν΄ αναλάβει την πρόνοια υπέρ των Ελλήνων προσθέτοντας μεταξύ άλλων ότι οι Έλληνες μετά τον Θεό θεωρούν προστάτη τους μόνο την ομόθρησκη Αυτοκρατορία (Ρωσία). Τότε ο Τσάρος του έδωσε την άδεια να θέσει το ζήτημα σε μία των συνεδριάσεων και στη συνέχεια θ΄ αναλάμβανε εκείνος το βάρος. Πράγματι ο Καποδίστριας στην αμέσως επόμενη συνεδρίαση λαμβάνοντας τον λόγο είπε:
«Νομίζω πως χρέος των Μεγαλειοτάτων είναι να λάβετε οποιαδήποτε πρόνοιαν και δια το καταδυναστευόμενον ελληνικόν έθνος παρά της Οθωμανικής εξουσίας, το οποίον υποφέρει τόσους αιώνας τον τυραννικόν οθωμανικόν ζυγόν και το οποίον διακινδυνεύει να πέση εις την τελευταίαν εξόντωσιν και τον μηδενισμόν, όθεν δεν μου φαίνεται δίκαιον το να αδιαφορήσουν οι Βασιλείς.».
Τότε ο Μέττερνιχ, που καλλιεργούσε αντιλαϊκά πνεύματα, σηκώθηκε και απαντώντας στον Ρώσο διπλωμάτη Καποδίστρια με έντονο ειρωνικό, προσβλητικό αλλά και απειλητικό τρόπο είπε:
«Κύριε Κόμη! Η Ευρώπη δεν γνωρίζει Έλληνας, γνωρίζει την Οθωμανικήν Αυτοκρατορίαν υπό της οποίας την εξουσίαν είναι οι κατοικούντες σ΄ αυτήν Έλληνες. Δια τούτο φαίνεται, Κύριε Κόμη, υποστήριξες τόσον, και άφησες εκτός Συνδέσμου της Ιεράς Συμμαχίας, το απέραντον Οθωμανικόν Κράτος, αλλά δεν θα επιτύχεις τις ελπίδες σου περί τούτων».
Τότε ο Αυτοκράτορας Αλέξανδρος θεωρώντας την προσβολή αυτή του αντιπροσώπου του ως ενάντια του προσώπου του εγέρθηκε και με έντονη φωνή διέκοψε τον Μέττερνιχ λέγοντάς του:
«Οι Έλληνες διά της Θείας Πρόνοιας και της Ευρωπαϊκής αιχμής ενόπλου βοήθειας θέλουν ελευθερωθούν ταχέως και συμφώνως προς τα αρχαία πατρογονικά των δίκαια, θα μείνουν ελεύθεροι, αυτόνομοι και ανεξάρτητοι.»
ΠΗΓΗ : Ελένη Χαραλαμπίδου
Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2016
Η ΕΞΑΠΛΩΣΗ ΤΩΝ ΑΡΑΒΩΝ - ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
α. Ίδρυση και αρχές του Ισλάμ
Άραβες : μεταστροφή στο Ισλάμ → εξάπλωση →γεγονός παγκόσμιας σημασίας
Ισλάμ : μονοθεϊστική θρησκεία
Μωάμεθ : ιδρυτής του Ισλάμ, ταξίδευε στις χώρες της Εγγύς Ανατολής, γνώρισε τον Χριστιανισμό και τον Ιουδαϊσμό
622 : διώχτηκε από τη Μέκκα, όπου κήρυττε τις αρχές του, στη Μεδίνα (Εγίρα) : αφετηρία χρονολογικού συστήματος Αράβων
Κοράνι : ιερό βιβλίο
Τζιχάντ : ιερός πόλεμος για τη διάδοση του Ισλάμ
Μάρτυρες της πίστης → Παράδεισος
β. Η επέκταση - Παράγοντες και συνέπειες
632 : θάνατος του Μωάμεθ
Χαλίφες : τοποτηρητές και διάδοχοι, διέδοσαν το Ισλάμ και έξω από την αραβική χερσόνησο :
Αραβικές κατακτήσεις :
ΑΝΑΤΟΛΗ : 7ος αι. : Παλαιστίνη, Συρία, Αίγυπτος, Μεσοποταμία Περσία (σύνορο με το Βυζάντιο οι παρυφές της Μ. Ασίας
ΔΥΣΗ :Β. Αφρική – Καρχηδόνα (τέλη 7ου )
Γιβραλτάρ – Ισπανία (αρχές 8ου )
732: Πουατιέ Γαλλίας αναχαίτιση (Κάρολος Μαρτέλος)
ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ : Κύπρος, Ρόδος, Κως, Χίος, Κύζικος
2 πολιορκίες Κων/πολης : ήττες Αράβων
α΄ πολιορκία Κων/πολης: 674 - 678
β΄ πολιορκία Κων/πολης: 717 - 718
Παράγοντες αραβικών κατακτήσεων :
1) η εξάντληση Βυζαντινών και Περσών από τις μεταξύ τους συγκρούσεις
2) η έντονη αντίθεση μεταξύ κέντρου και ανατολικών επαρχιών (Μονοφυσίτες)
3) το θρησκευτικό πάθος
Συνέπειες αραβικών κατακτήσεων:
1) Η διάσπαση του μεσογειακού κόσμου (χριστιανικός - Ισλαμικός)
2) Η εδαφική συρρίκνωση της βυζαντινής αυτοκρατορίας
3)Η απώλεια σημαντικών αστικών κέντρων και η ερήμωση πολλών περιοχών της αυτοκρατορίας
4) Η μείωση της αγροτικής παραγωγής του Βυζαντίου
5) Ο περιορισμός του εσωτερικού και εξωτερικού εμπορίου του Βυζαντίου
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :
1. Πότε εμφανίστηκε το Ισλάμ, ποιος ήταν ο ιδρυτής του και πώς επικράτησε;
2. Τι ήταν το "Κοράνι" ;
3. Ποιοι ήταν οι κυριότεροι παράγοντες των αραβικών κατακτήσεων;
4. Ποιες ήταν οι συνέπειες των αραβικών κατακτήσεων;
Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2016
"ΟΙ ΣΕΛΗΝΙΤΕΣ" - ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (ΕΝΟΤΗΤΑ 4η)
Κατά τη γνώμη των Σεληνιτών θεωρείται όμορφος αν κάποιος είναι φαλακρός. Και μάλιστα αφήνουν να φυτρώσουν και γένια λίγο πάνω από τα γόνατα. Και δεν έχουν νύχια στα πόδια, αλλά όλοι είναι μονοδάκτυλοι. Και όταν κοπιάζουν ή γυμνάζονται, ιδρώνουν παράγοντας γάλα σ’ όλο τους το σώμα, ώστε απ’ αυτό παρασκευάζουν τυριά. Και έχουν τα μάτια πρόσθετα και πολλοί αν χάσουν τα δικά τους βλέπουν χρησιμοποιώντας αυτά που παίρνουν από τους άλλους. Κάποιοι, οι πλούσιοι, έχουν πολλά αποθηκευμένα, για ώρα ανάγκης. Και ένας πολύ μεγάλος καθρέφτης βρίσκεται πάνω από ένα πηγάδι, όχι πολύ βαθύ. Κι αν κάποιος κατεβεί στο πηγάδι, ακούει όλα όσα λέγονται στη γη, κι αν κοιτάξει προσεκτικά προς τον καθρέφτη, βλέπει όλες τις πόλεις και όλα τα έθνη. Τότε είδα κι εγώ τους συγγενείς μου και όλη την πατρίδα, αν όμως κι εκείνοι μ’ έβλεπαν, δεν μπορώ καθόλου να το πω. Όποιος δεν πιστεύει ότι αυτά έτσι είναι , αν κάποτε κι αυτός φτάσει εκεί, θα καταλάβει ότι λέω αλήθεια.
Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΡΙΣΕΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
- Ποια σχέση υπάρχει ανάμεσα στον ευρωπαϊκό διαφωτισμό και την αμερικανική επανάσταση ;
- Πολλοί από τους ηγέτες της γαλλικής επανάστασης (π.χ. Ο Ροβεσπιέρος) κατηγορήθηκαν για βιαιότητες και αντεπαναστατικές πράξεις και εκτελέστηκαν. Πώς ερμηνεύετε το γεγονός αυτό ;
- Γιατί πιστεύετε ότι η γαλλική επανάσταση ονομάστηκε «η μητέρα των επαναστάσεων στους νεότερους χρόνους»;
- Ποια πιστεύετε ότι είναι τα αρνητικά σημεία της γαλλικής επανάστασης ;
- Υποστηρίχθηκε ότι η περίοδος 1789-1815 αποτελεί τομή στην ευρωπαϊκή αλλά και στην παγκόσμια ιστορία. Μπορείτε να δικαιολογήσετε την άποψη αυτή;
- Ελληνισμός (από τα μέσα του 18ου ως τις αρχές του 19ου αιώνα) : Ποιες από τις ομάδες του βρίσκονταν, κατά τη γνώμη σας, σε πλεονεκτικότερη θέση και γιατί;
- Πιστεύετε ότι η επανάσταση στις Παραδουνάβιες ηγεμονίες από τον Υψηλάντη, παρά την αποτυχία της, βοήθησε την εδραίωση της επανάστασης στη νότια Ελλάδα; Να αιτιολογήσετε την άποψή σας.
- Τι παρατηρεί κανείς αν εξετάσει προσεκτικά το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας κατά την εποχή του Καποδίστρια ; Παρατηρείτε κάποια συγκεκριμένη κλίση προς κάποια μορφή εκπαίδευσης; Γιατί συμβαίνει αυτό;
- Ο Καποδίστριας κατηγορήθηκε ως «φωτοσβέστης», γιατί δεν ίδρυσε πανεπιστήμιο. Ποια είναι η δική σας γνώμη;
- Γιατί πιστεύετε ότι οι Μεγάλες Δυνάμεις επέλεξαν τον Όθωνα ως βασιλιά του ελληνικού κράτους ;
- Ποια λάθη μπορείτε να διακρίνετε στην διακυβέρνηση της Ελλάδας από την αντιβασιλεία και από τον Όθωνα;
- Πώς κρίνετε την επιμονή του Βενιζέλου να κινηθεί ο ελληνικός στρατός προς τη Θεσ/νίκη και να την καταλάβει;
- Κατά μια άποψη το αποτέλεσμα των βαλκανικών πολέμων ήταν η μεγαλύτερη πολεμική επιτυχία της Ελλάδας από την ίδρυσή της έως τότε. Ποια είναι η δική σας γνώμη;
- Να εξηγήσετε γιατί η Συνθήκη των Σεβρών (1920) αποτελούσε για τους Έλληνες πραγματοποίηση της Μ. Ιδέας.
- Κατά μια εκτίμηση, η Ελλάδα χωρίς τους πρόσφυγες της μικρασιατικής καταστροφής θα ήταν σήμερα μια άλλη χώρα. Να τεκμηριώσετε την δική σας άποψη.
- Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ο Β’ Παγκόσμιος πόλεμος υπήρξε φυσικό επακόλουθο του πρώτου. Ποια είναι η δική σας άποψη;
- Να επιλέξετε τη σημαντικότερη, κατά τη γνώμη σας, πράξη αντίστασης κατά τη διάρκεια της Κατοχής και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)