Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2017

" ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ Σ' ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ " - ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΕΝΟΤΗΤΑ 1η



Βασιλική
Νυδρί


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



"Η εξοχική Λευκάδα"

Αργά το απόγευμα, πλησιάζοντας το νοτιότερο άκρο της Λευκάδας, όλα λάμπουν στο φως. Σαν ένα ηλιοβασίλεμα στο Θερμαϊκό. Δεκάδες χρωματιστά γουιντσέρφινγκ, μεγάλα ιστιοφόρα και βάρκες στην οργιαστική βλάστηση των νερών. Οι ακτές είναι μέσα στο πράσινο.

Ένα χωριό ψαράδων, η Βασιλική, που έχει όμως περισσότερο αγροτικό χαρακτήρα. Στα δεξιά, λίγα παραθαλάσσια εστιατόρια και ξενοδοχεία. Αριστερά, η πλαζ, τα θαλάσσια σπορ, μοντέρνα καταστήματα παγωτών και φρούτων. Στο τέρμα του ανηφορικού δρόμου που διασχίζει το χωριό, δεκάδες ξενώνες με χαρακτηριστική αρχιτεκτονική μορφή μέσα στα σπάρτα,* σε εκτάσεις έρημες. Μια δισκοθήκη* μέσα στο λιβάδι, σ' έναν αχανή κήπο. Τα κάμπινγκ αρχίζουν μετά, δίπλα στη θάλασσα. Τα βράδια φυσάει πάντα ένας άνεμος θερμός, θαλασσινός. Όλα τα μέσα μεταφοράς επιστρατεύονται από κει προς όλα τα σημεία του νησιού. Οι αποστάσεις εκμηδενίζονται. Ποιος βιάζεται να φτάσει στην πόλη της Λευκάδας με 42 βαθμούς;

Μερικές μέρες στο Νυδρί συμπληρώνουν την κοσμοπολίτικη όψη μιας μεταμορφωμένης Λευκάδας. Διεθνές παραθεριστικό κέντρο, μια προσπάθεια που πολύ γρήγορα καρποφόρησε. Σε τρεις λωρίδες: η παραθαλάσσια με δεκάδες κέντρα φαγητού και αναψυχής. Η άσφαλτος με πολυτελή καταστήματα και λιχουδιές. Μετά τα μεσάνυχτα μεταβάλλεται σε Ταγγέρη.* Ορχήστρες, δισκοθήκες και καλλιτέχνες του τραγουδιού ακούγονται σε πολύ μεγάλο βάθος στην κωμόπολη. Η ίδια αυτή πόλη έχει πολυδαίδαλους δρόμους όπου επαύλεις συνορεύουν με φάρμες, κήπους με οπωροφόρα ή αγροικίες μοντέρνου ρυθμού. Οι υπηρεσίες προσφέρονται αφειδώς.* Τα εκλεκτά πάντα φρούτα είναι ηπειρώτικα. Η τέχνη του νησιού, παραδοσιακή, όπως και οι άνθρωποι. Περιμένουν ασάλευτοι στα κατώφλια τους ξένους. [...]

Μα η γνήσια Λευκάδα αρχίζει μόλις αντιλαμβάνεσαι ότι μπήκες πια στο νόημα μιας οργανωμένης πόλης. Τα μικρομάγαζα, οι δρόμοι, οι βιοτεχνίες, ένας ολόκληρος κόσμος μιας άλλης ομορφιάς, θα 'λεγες πως αλλάζει πρόσωπο σε κάτι που θα μπορούσε να γινόταν και δε γίνεται. Αυτή η αίσθηση δίνεται σ' όλα τα νησιώτικα κέντρα. Σαν να μην ανησυχεί κανέναν απολύτως τίποτα. Κι όμως, όταν περιπλανιέσαι σε μια άδεια καλοκαιρινή Λευκάδα, πολύ γεωμετρικά ρυμοτομημένη* και μοντέρνα προς την ηπειρωτική γη, καταλαβαίνεις τη συνεχή μεταμόρφωση. Χρειάζομαι μια πολιτιστική σελίδα για να γράψω για την ίδια την πόλη και την καλοκαιρινή ερήμωση. Ή μάλλον μια πολιτιστική ταινία ημίωρη. Οι οδηγοί* λένε λίγα πράγματα. Τα υπόλοιπα μαντεύονται υποδορίως.*

Ν.- Α. Ασλάνογλου, Ταξιδεύοντας
στη δροσερή νύχτα
, Ύψιλον
   

* σπάρτα: θαμνώδη φυτά * δισκοθήκη: ντισκοτέκ * Ταγγέρη: πόλη και σημαντικό λιμάνι του Μαρόκου * αφειδώς: με αφθονία * ρυμοτομημένη: πόλη διαιρεμένη σε οδούς και τμήματα * οι οδηγοί: τουριστικοί οδηγοί * υποδορίως: κάτω από το δέρμα, εδώ μεταφορικά, κάτω από την επιφανειακή όψη των πραγμάτων

ΠΗΓΗ : ΚΝΛ  Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

                                         ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :

 

1. Ποιες εικόνες από τη ζωή του νησιού δείχνουν ότι η περιήγηση του Ασλάνογλου στη Λευκάδα πραγματοποιήθηκε σε εποχή καλοκαιρινών διακοπών; Καταγράψτε τις σε μια παράγραφο με αιτιολόγηση. 
 
2. α) Να βρείτε ποιο είναι το υποκείμενο των υπογραμμισμένων ρημάτων του κειμένου και τι μορφή έχει (ουσιαστικό, επίθετο κτλ.)

   β) Να βρείτε τα αχώριστα μόρια στις παρακάτω λέξεις και να δημιουργήσετε με καθένα από αυτά μια νέα σύνθετη λέξη :


παραθαλάσσια
εκμηδενίζονται
συμπληρώνουν
ανησυχεί
ημίωρη
 





 ΠΑΡΑΓΩΓΗ  ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ : (επιλέξτε μία από τις 2 ασκήσεις)

1. Το σχολείο σου διοργανώνει μια εκδρομή στη Λευκάδα. Γράψε μια παράγραφο με τη μέθοδο της σύγκρισης - αντίθεσης, για να βοηθήσεις τους συμμαθητές σου να διαλέξουν διαμονή στη Βασιλική ή στο Νυδρί.

2. Μόλις γύρισες από διακοπές στη Λευκάδα. Γράψε τις εντυπώσεις σου στο ημερολόγιό σου, αξιοποιώντας το κείμενο και τις εικόνες που το συνοδεύουν (2-3 παράγραφοι).


Δευτέρα 18 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ " ΤΟΥ ΓΙΟΦΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ " - ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


1. α) Ποιο είναι το βασικό θέμα του δημοτικού τραγουδιού " Του γιοφυριού της  Άρτας " ;

   β) Ποιος είναι ο ρόλος του πουλιού στην εξέλιξη της αφήγησης ;
  Μονάδες 6


 2. Να εντοπίσετε στο ποίημα τα ακόλουθα εκφραστικά μέσα και να σημειώσετε τους αντίστοιχους στίχους :

Υπερβολή ...................................................

Επανάληψη ...................................................

Προσωποποίηση .............................................

Αντίθεση ...................................................

Νόμος των τριών ............................................

Παρομοίωση ...................................................
                                                                        
                                                                                                                       Μονάδες 6



ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ : Επιλέξτε ένα από τα δύο θέματα.

1. Ποια άλλα παραδείγματα "θυσίας" γνωρίζετε από την Ιστορία ή τα Θρησκευτικά ; Πιστεύετε ότι στη σημερινή εποχή υπάρχουν άνθρωποι που καλούνται να κάνουν θυσίες ; Αναπτύξτε την άποψή σας (150 - 200 λέξεις).

2. Συμπληρώστε το ποίημα με μια τελευταία στροφή, όπου παρουσιάζετε την τραγική μοίρα του Πρωτομάστορα μετά τη θυσία της γυναίκας του.


Μονάδες 8


Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2017

" ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ Σ΄ ΕΝΑ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ " - ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΕΝΟΤΗΤΑ 1η


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Η κυρία Ντορεμί ... πρώτη μέρα στην τάξη !


«... Ανέβηκα στην έδρα. Πίσω μου βρισκόταν ένας μεγάλος μαυροπίνακας. Μπροστά μου είχα δεκάδες μάτια παιδιών καρφωμένα απάνω μου. Δεν ήξερα πώς ν' αρχίσω το μάθημα των γαλλικών. Σκέφτηκα πως το καλύτερο θα ήταν, για να κάμω τα παιδιά να ενδιαφερθούν για το μάθημα, να τους μιλήσω πρώτα για τη Γαλλία. Την έδειξα λοιπόν στον χάρτη που ήταν κρεμασμένος στον τοίχο. Ύστερα άνοιξα ένα λεύκωμα με τοπία και μνημεία του Παρισιού που είχα πάρει μαζί μου στο σάκο. Μίλησα στα παιδιά για τον πολιτισμό της Γαλλίας. 


Η μέθοδος αυτή είχε επιτυχία. Το λεύκωμα, τα τοπία, τα μνημεία της Γαλλίας, πέρασαν από χέρι σε χέρι. Τα παιδιά κοίταζαν με θαυμασμό τις εικόνες κι εγώ τους εξηγούσα το καθετί. Και η ώρα πέρασε. Είχαν καθίσει ήσυχα στα θρανία τους τρία ολόκληρα τέταρτα της ώρας. Αυτό το έκαμα για να κινήσω το ενδιαφέρον των παιδιών για μια χώρα που δεν την ξέρουν, και που τα υποχρεώνουν να μάθουν τη γλώσσα της. Όταν χτύπησε το κουδούνι για το διάλειμμα, όλα τα παιδιά της τάξης που έκαμαν γαλλικά ήταν όλο ερωτήσεις και περιέργεια:


- Αύριο θα μας φέρετε να δούμε κι άλλες κάρτες με τοπία της Γαλλίας; Είναι μακριά η Γαλλία από εδώ; Πόσες μέρες θέλει για να πάει κανείς με βαπόρι; Πάνε εκεί και με το τρένο;.»



Λ. Νάκου, Η κυρία Ντορεμί, εκδ. Δωρικός
  ΠΗΓΗ : ΕΔΩ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :

1. α) Για ποιον λόγο η δασκάλα των γαλλικών δείχνει στα παιδιά φωτογραφίες από τοπία και μνημεία του Παρισιού;

   β) Πώς αντιδρούν τα παιδιά στη θέα των φωτογραφιών;


2.α) «- Αύριο θα μας φέρετε ... με το τρένο;». Τι είδους προτάσεις είναι αυτές ανάλογα με τη σημασία τους ;

β) Ο διευθυντής του σχολείου μιλάει συνήθως με τρόπο πιο τυπικό και προσεγμένο, ενώ οι συμμαθητές μιλούν μεταξύ τους πιο φυσικά και αυθόρμητα.

Από τα ακόλουθα ζευγάρια φράσεων να σημειώσετε ποιες φράσεις θα διάλεγε ο διευθυντής (α) και ποιες οι μαθητές (β) .




φοιτώ στην Α' τάξη

πηγαίνω στην Α' τάξη

σχολικές εγκαταστάσεις

σχολείο

περνώ την τάξη

προβιβάζομαι

κάνω φασαρία

παρενοχλώ το μάθημα

Προαύλιο

αυλή

καλός μαθητής

επιμελής μαθητής

προετοιμάζω τις εργασίες μου

κάνω τα μαθήματά μου


                                                                                                             ΠΗΓΗ

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ :

«Η μέθοδος αυτή είχε επιτυχία...» λέει η δασκάλα στο κείμενο και στη συνέχεια εξηγεί το γιατί. Υποθέστε ότι η δασκάλα έλεγε το αντίθετο: «Η μέθοδος αυτή δεν είχε επιτυχία...» και συνεχίστε το κείμενο δίνοντας μια άλλη εξέλιξη στην ιστορία.(1-2 παράγραφοι).