Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2015

ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΜΟΥΤΖΑΝ - ΜΑΡΤΙΝΕΓΚΟΥ, "ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ" (ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)


   '' Αυτοβιογραφία'' της
Ελισάβετ Μουτζάν- Μαρτινέγκου.
ή η δυστυχία να είσαι γυναίκα και δή Ζακυνθία...


Ο μακρύς αγώνας για τη γυναικεία απελευθέρωση και την αναγνώριση του δικαιώματος στη μόρφωση και την πνευματική δημιουργία εκφράζεται μέσα από το έργο της Ελισάβετ Μουτζάν- Μαρτινέγκου. Έργο που έχει την αυθεντικότητα της προσωπικής μαρτυρίας και την αγωνία μιας γυναίκας που προσπαθεί να υπερασπίσει την ιδιαιτερότητά της και να απαλλαγεί από τα ασφυκτικά κοινωνικά στερεότυπα της εποχής.


Παρά την αριστοκρατική της καταγωγή και την υψηλή κοινωνική της θέση- ή ίσως ακριβώς εξαιτίας αυτής- η Ελισάβετ υφίσταται τεράστιες πιέσεις από τον οικογενειακό και κοινωνικό της περίγυρο να '' συμμορφωθεί'' στην προδιαγεγραμμένη μοίρα για μια γυναίκα της εποχής της...
Ανακαλύψτε την ιστορία της ... εδώ


Στο έργο της '' Αυτοβιογραφία'' η επιθυμία για εθνική απελευθέρωση των αγωνιζόμενων Ελλήνων συνδυάζεται με τον πόθο για κοινωνική χειραφέτηση των γυναικών, οι οποίες εμφανίζονται ως θύματα σκληρότερης και διαρκέστερης καταπίεσης και κοινωνικού αποκλεισμού. Από τις σκληρότερες απαγορεύσεις που επιβάλλονται στις γυναίκες είναι η άρνηση του δικαιώματος να ζήσουν μια ζωή χωρίς τα δεσμά του γάμου , αφιερωμένη στη μόρφωση και στην παραγωγή πνευματικού έργου. 

Η Ζάκυνθος του 19ου αι.


Η πνευματική δημιουργία δεν αποτελεί για την Ελισάβετ μόνο την απόδραση από τους ασφυκτικούς περιορισμούς που της επιβάλλει ο κοινωνικός της ρόλος. Είναι η δικαίωση της ύπαρξής της και το ισοδύναμο της μητρότητας , αφού αποκαλεί τα συγγράμμματά της '' πνευματικά της τέκνα'' και αγωνιά - όχι άδικα, όπως αποδείχτηκε- για τη διάσωση του πνευματικού της έργου, που αποτελούσε το πολυτιμότερο μυστικό της ζωής της... 

Η συγγραφέας έχει επίγνωση της ανατρεπτικής δύναμης της τέχνης και του λόγου ως φορέα διαμόρφωσης ήθους. Γι΄ αυτό διεκδικεί το δικαίωμα της πνευματικής ελευθερίας για το καταπιεσμένο γένος των γυναικών και ,αναστοχαζόμενη, εξομολογείται ότι
'' ....Η ελευθερία, μάλιστα δε και τα γράμματα, δίδουν εις τον άνθρωπον μεγάλην ευτολμίαν, μήτε τον αφίνουν να σύρεται ωσάν ζώον από την γνώμην των άλλων, τώρα ίσως οι παλιοί κάτοικοι τούτης της νήσου, όντες ακόμη πολλά βάρβαροι δια να έχουν τας γυναίκας ωσάν σκλάβας εστοχάσθηκαν να τας κρατούν κλεισμένας και αγραμμάτους...''
Παρά το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του έργου της χάθηκε, η αναγνώρισή της ως της πρώτης Ελληνίδας πεζογράφου είναι μια κάποια δικαίωση ενός αγώνα για τα δικαιώματα των γυναικών . Ενός αγώνα σε κάποιες γωνιές του πλανήτη μας αναδεικνύεται τραγικά επίκαιρος, όπως απέδειξε η απονομή του Νόμπελ Ειρήνης στη νεαρή Πακιστανή Μαλάλα που διακινδύνευσε τη ζωή της , διεκδικώντας το δικαίωμα των γυναικών στην εκπαίδευση ... https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CE%BB%CE%B1_%CE%93%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B1%CF%86%CE%B6%CE%AC%CE%B9 )


ΠΗΓΗ : http://prosarmogy.blogspot.gr



Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου,«Αυτοβιογραφία»
Ρέα Γαλανάκη, «Η Μεταμφίεση»:
Βίοι και πολιτεία γυναικών
του Γρηγόρη Πασχαλίδη  εδώ  



ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ :



  1. Ποιες είναι οι αντιδράσεις της  Ελισάβετ Μαρτινέγκου όταν πληροφορείται από το δάσκαλό της το γεγονός της Ελληνικής Επανάστασης; Ποιο αδιέξοδο ζει στην προσωπική της ζωή;
  2. Με ποιο τρόπο η ίδια δικαιολογεί το φόβο της για το γάμο; Βρίσκετε ομοιότητες στο θέμα αυτό με την Ελένη Μπούκουρα; 
  3. Ποια ήταν η θέση της γυναίκας στην αριστοκρατική ζακυνθινή κοινωνία του 19ου αιώνα;
  4. Να επισημάνετε τις διαφορές στη στάση των πατεράδων των δύο γυναικών στο θέμα της εκπαίδευσής τους και γενικά της χειραφέτησής τους.
  5. Άσκηση 3 του σχολικού βιβλίου.
  6. Σε ποια στιγμή της σύντομης ζωής της θεωρείται ότι η Ελισάβετ γράφει την Αυτοβιογραφία της; Πώς αποκαλύπτεται αυτό μέσα από το κείμενό μας;
  7. Υποθέστε ότι η Ελισάβετ στέλνει ένα γράμμα στην Ελένη Μπούκουρα ή το αντίθετο. Θυμηθείτε ότι η Ελισάβετ έβρισκε στις επιστολές καταφύγιο εκτός από τη συγγραφή. Τι θα θέλατε να γράφει αυτό το γράμμα; Στηριχθείτε στις ομοιότητες και στις διαφορές της ζωής τους καθώς και στις ιστορικές συνθήκες της εποχής και γράψτε μια επιστολή για να την παρουσιάσουμε στην τάξη και να την αναρτήσουμε στην ιστοσελίδα του σχολείου μας.
  8. Γράψτε μια επιστολή προς την Ελισάβετ και απαντήστε της στα ερωτήματα που τη βασανίζουν μέσα στη φυλακή του σπιτιού της.
  9. Βρείτε από ένα πλαγιότιτλο για καθεμία από τις τρεις ενότητες του κειμένου.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου