Χρόνος : 25η μέρα της Ιλιάδας
Πρόσωπα : Οδυσσέας, Αχιλλέας
Αφηγηματικές τεχνικές
- Στην ενότητα υπάρχει ο διάλογος Οδυσσέα - Αχιλλέα, που περιλαμβάνει δύο εκτενείς μονολόγους.
- Υπάρχει επίσης η επανάληψη της απαρίθμησης των δώρων, που θυμίζει δημοτικά τραγούδια.
- Ο Οδυσσέας προσπαθεί να πείσει τον Αχιλλέα χρησιμοποιώντας προστακτικές με προτρεπτικό χαρακτήρα (άστα, στοχάσου, πραΰνου κτλ.)
Ιδεολογικά στοιχεία - στοιχεία πολιτισμού
·
Καθώς οι ομηρικοί ήρωες πιστεύουν ότι οι θεοί επεμβαίνουν στη ζωή των
ανθρώπων είτε βοηθώντας, είτε προκαλώντας συμφορές, έτσι και η νίκη στη
μάχη οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη
θέληση και τη βοήθεια των θεών. (254-255)
· Ο
Αχιλλέας υποστηρίζει ότι η προσφορά
ενός γενναίου πολεμιστή θα έπρεπε να αντιστοιχεί στην ηθική κυρίως ανταμοιβή (η τιμή,
που ήταν βασική αξία των ηρώων της ομηρικής εποχής), κάτι που δε συμβαίνει από
την πλευρά του Αγαμέμνονα. (316-322)
·
Στους στ. 237-239 έχουμε το Ηθικό σχήμα (Άτη, Ύβρις, Νέμεσις) , καθώς περιγράφεται η αλαζονεία
του Έκτορα, που θα τον οδηγήσει στο χαμό του.
·
Πριν από κάθε ενέργειά τους οι άνθρωποι θυσιάζουν στους θεούς, για να τους
εξευμενίσουν (στ. 357-358).
·
Στην απαρίθμηση των δώρων γίνεται αναφορά στη γεωργία, την κτηνοτροφία, τον γάμο και την
προίκα.
·
Η αγάπη
για τη γυναίκα- σύντροφο, ένα στοιχείο διαχρονικό (340-343)
Χαρακτηρισμός προσώπων (Ηθογράφηση)
Οδυσσέας : με το λόγο του αποδεικνύεται γνώστης της τέχνης της πειθούς και της ανθρώπινης ψυχολογίας, αλλά και του ηρωικού κώδικα αξιών της
εποχής. Έξυπνος και διορατικός, περιγράφει
με ρεαλιστικό τρόπο την κατάσταση
στο αχαϊκό στρατόπεδο, αλλά θυμίζει στον Αχιλλέα και τρυφερές στιγμές με τον
πατέρα του και τη φιλία με τους συμπολεμιστές του, για να τον πείσει. Προσπαθεί
να συμβιβάσει τους δύο Αχαιούς, για να σωθούν οι Έλληνες, που βρίσκονται σε
δεινή κατάσταση.
Αχιλλέας : είναι
ευθύς και ειλικρινής, τονίζοντας με έμμεσο τρόπο την αντίθεσή του με τον
Οδυσσέα. Νιώθει ακόμα ταπεινωμένος από τον
Αγαμέμνονα, κυρίως από ηθική πλευρά, αλλά και όσον αφορά τα υλικά
ανταλλάγματα. Η πίκρα του είναι τόσο
μεγάλη, που τον αναγκάζει να υποστηρίξει
ιδέες και αντιλήψεις , που δεν ταιριάζουν με το χαρακτήρα του και το
πρότυπο του ομηρικού ήρωα που ενσαρκώνει, όταν αναφέρει ότι προτιμά να φύγει
και να ζήσει μια φιλήσυχη ζωή στην πατρίδα του. Εμμένει πεισματικά στην άποψή του και ειρωνεύεται το τείχος των Αχαιών, που δεν θα καταφέρει να
τους προστατέψει από τη μανία του Έκτορα.
(Επιλογή σχολίων από το βοήθημα Βολονάκη)
Δείτε μια εικαστική αναπαράσταση της Ι Ραψωδίας μέσα από πίνακες ζωγραφικής από την Ελένη Μουτάφη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου