Δευτέρα 11 Απριλίου 2016

ΟΙ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ - (ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)



 
α. Τα  κίνητρα  και  οι  προϋποθέσεις  



Τέλος Μεσαίωνα : Ευρωπαίοι έμποροι (Μάρκο Πόλο) αναζητούν πολύτιμα προϊόντα της Ασίας μέσω του δρόμου του μεταξιού, αλλά το 15ο αι. οι Οθωμανοί αποκόβουν το δρόμο αυτό 

       Τα κίνητρα των ανακαλύψεων :



 - οικονομικά : κέρδη εμπορίου ,πολιτικά :φιλοδοξίες ηγεμόνων, ανταγωνισμοί

 - θρησκευτικά : η διάδοση του Χριστιανισμού, επιστημονικά : το ενδιαφέρον του ανθρώπου για τη γνώση



Οι  προϋποθέσεις  των ανακαλύψεων :



- Νέα τεχνικά μέσα : πυξίδα, αστρολάβος, πορτολάνοι, καραβέλες, αντίληψη για τη σφαιρικότητα της γης




β. Τα  εξερευνητικά  ταξίδια  



-   Πορτογάλοι : πολλές αποστολές προς την Αφρική, Βάσκο ντε Γκάμα  : φτάνει   στις Ινδίες

-   Χριστόφορος Κολόμβος : ανακάλυψε την κεντρική Αμερική, αν και πίστευε ότι είχε φτάσει στις Ινδίες

-   Μαγγελάνος : πρώτος περίπλους της γης




γ. Η  γέννηση  ενός  νέου  κόσμου  



Ισπανοί - Πορτογάλοι : -   κατέκτησαν με τη βία τις περιοχές που ανακάλυψαν



-   εξαφάνισαν τους προκολομβιανούς πολιτισμούς (Αζτέκοι, Μάγια, Ίνκας)  

-   μετέτρεψαν τις περιοχές αυτές σε αποικίες και τις μοίρασαν μεταξύ τους (συνθήκη της Τορντεζίλας)    



Αγγλία, Γαλλία, Ολλανδία :  διεκδικούσαν και αυτές αποικίες → ανταγωνισμοί και συγκρούσεις μεταξύ τους




δ. Η  Ευρώπη  και  ο  Νέος  Κόσμος  



Ριζικές μεταβολές σε όλο τον κόσμο :



-   μετατόπιση κέντρου εμπορίου από τη Μεσόγειο στον Ατλαντικό και τη  Βόρεια Θάλασσα

-   νέα λιμάνια με μεγάλη οικονομική σημασία(Σεβίλλη,Λισσαβόνα, Αμβέρσα)

-  εισαγωγή χρυσού και αργύρου στην Ευρώπη → νέες οικονομικές δραστηριότητες : εμπορικές, τραπεζικές)

-   κερδισμένη βγήκε η αστική τάξη

-   γνωριμία με νέους πολιτισμούς, κλονισμός των παλιών αξιών

-  ανάπτυξη πολλών επιστημονικών κλάδων : γεωγραφία, αστρονομία, ζωολογία, βοτανική, εθνολογία




Επιπτώσεις  των ανακαλύψεων για τις νέες χώρες : αρνητικές



-   οι Ευρωπαίοι : εκμεταλλεύτηκαν τις πλουτοπαραγωγικές πηγές των αποικιών

-   θεώρησαν τους νέους λαούς κατώτερους : δουλεία, αποικιοκρατία, φτώχεια






ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :
 
  1.   )    Ποια ήταν τα κίνητρα και ποιες προϋποθέσεις που ευνόησαν τις ανακαλύψεις;
    2)  Ποιοι ήταν οι τρεις μεγάλοι θαλασσοπόροι; Για λογαριασμό ποιων χωρών έκαναν τα  εξερευνητικά τους ταξίδια;  Ποια ήταν η εποχή των μεγάλων ανακαλύψεων;
    3)  Πώς διαμορφώθηκαν οι σχέσεις ανάμεσα στις μεγάλες ευρωπαϊκές αποικιακές δυνάμεις μετά την ανακάλυψη του νέου κόσμου (κατά τον 15ο και 16ο αιώνα) ;
    4)  Ποια ήταν τα οικονομικά και κοινωνικά αποτελέσματα των ανακαλύψεων για  τις  αποικιακές ευρωπαϊκές δυνάμεις;
    5)  Ποιες ήταν οι συνέπειες των ανακαλύψεων για τους λαούς των νέων χωρών;

 

Παρασκευή 8 Απριλίου 2016

" Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΛΕΥΚΙΠΠΟΥ" - ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : ΕΝΟΤΗΤΑ 15η

Μετάφραση :


Η Γαλάτεια, η κόρη του Ευριτίου του Σπάρτωνα, παντρεύτηκε στην Φαιστό της Κρήτης τον Λάμπρο, το γιο του Πανδίωνα, άντρα ευγενικής καταγωγής αλλά φτωχό.Αυτός, όταν ήταν έγκυος η Γαλάτεια, ευχήθηκε να αποκτήσει αρσενικό παιδί και προειδοποίησε τη γυναίκα του ότι, αν γεννήσει κορίτσι, θα το σκοτώσει. Η Γαλάτεια γέννησε κορίτσι. Επειδή λυπήθηκε το βρέφος και επειδή σκέφτηκε την ερήμωση του σπιτιού, ξεγέλασε τον Λάμπρο, λέγοντάς του ότι γέννησε αγόρι, και το ανέτρεφε σαν αγόρι, ονομάζοντάς το Λεύκιππο. Επειδή όμως το κορίτσι μεγάλωνε και η ομορφιά της ήταν ανώτερη από κάθε περιγραφή, η Γαλάτεια, επειδή φοβήθηκε τον Λάμπρο, πήγε στο ιερό της Λητώς και παρακαλούσε θερμά τη θεά, μήπως με κάποιο τρόπο το κορίτσι μπορούσε να γίνει γι` αυτήν αγόρι. Η Λητώ, επειδή η Γαλάτεια συνεχώς έκλαιγε και παρακαλούσε, την λυπήθηκε και άλλαξε το φύλο του κοριτσιού σε αγόρι. Αυτή την αλλαγή την θυμούνται ακόμα οι κάτοικοι της Φαιστού κα ονομάζουν τη γιορτή Εκδύσια, επειδή το κορίτσι έβγαλε τον πέπλο.




Αρχαία Α΄ Γυμνασίου, ενότητα 15 from despifor 


ΑΣΚΗΣΕΙΣ : 


Α.   Να συμπληρώσετε τις προτάσεις τοποθετώντας το ρήμα της παρένθεσης στον κατάλληλο τύπο  παρατατικού και αορίστου :

  1. Οἱ  Λακεδαιμόνιοι ἐν τῷ στρατοπέδω πρό τῆς μάχης  ……………………    ……………………… (γυμνάζομαι)
  2. Οὗτοι βωμούς τε καί ἀγάλματα θεῶν  ……………………    ………………………  (ἱδρύομαι)
  3. Ξέρξης …………………….  ……………………… Δημάρατον τόν Λακεδαιμόνιον  (μεταπέμπομαι)
  4. Ὑμεῖς ὑπό τῶν Ἑλλήνων  ………………………………    ………………………………..  (διώκομαι)
  5. Ἀλέξανδρος ὁ Φιλίππου στράτευμα ……………………    ………………………  (παρασκευάζομαι)
  6. Ἡμεῖς οὐδέποτε  …………………………    ………………………. πολιτευόμενοι δικαίως  (παύομαι)
Β.   Να υπογραμμίσετε και να αναγνωρίσετε τους τύπους του παρατατικού και του αορίστου στις  παρακάτω προτάσεις :

  1. Στρατιάν  ἄλλην  ἐψηφίζοντο  πέμπειν  καί  ναυτικήν  καί  πεζήν.
  2. Εὐδαίμων  μοι  ὁ  ἀνήρ  ἐφαίνετο  τοῦ  τρόπου  και  τῶν  λόγων.
  3. Ἡμεῖς  ἔξω  τοῦ  ἄστεως  παρά  τόν  ποταμόν  ἐπορευσάμεθα.
  4. Οἱ  ἐπιλήσμονες  τῶν  Λυκούργου  θεσμῶν  νέοι  ἐκολάζοντο.
  5. Ὑμεῖς  πρό  ὀλίγων  ἡμερῶν  ἀντετάξασθε  τοῖς  πολεμίοις.
Γ.   Να μετατρέψετε τον παρατατικό σε αόριστο και τον αόριστο σε παρατατικό στις παρακάτω προτάσεις :

  • Ὑμεῖς  ἐψηφίζεσθε  βοηθεῖν  μετ’  Ἀγησιλάου.
…………………………………………………………….
  • Ἐκεῖνοι ἀπηλλάττοντο τῶν δεινῶν.
……………………………………………………
  • Ἀσμένως  οἱ  Μύριοι  ὑπεδέξαντο  αὐτούς.
…………………………………………………………
  • Ἁπάντων  ἀνδρειότατα  οἱ   ὁπλῖται  ἐμαχήσαντο.
……………………………………………………………………

Δ.   Να μεταφέρετε τις προτάσεις στον άλλο αριθμό :

  1. Ὁ δοῦλος ἐδέχετο τόν ξένον ἐπί ταῖς θύραις τῆς οἰκίας.
……………………………………………………………………..
  1. Σύ  κατηγωνίσω  ἄρχοντας  καί  τυράννοις.
……………………………………………………….
Ε.   Να συμπληρώσετε τον πίνακα με τους κατάλληλους ρηματικούς τύπους παρατατικού και αορίστου :

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
σώζομαι


ἀθροίζεσθε


βλάπτεσθαι


συγγράφη (ει)


πράττεσθε


θυόμενος


ἁλιεύεται


δέχονται



ΠΗΓΗ : https://sites.google.com/site/archaiaagymnasiou/home/askeseis-diagonismata/a-13 


 

Τετάρτη 6 Απριλίου 2016

ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : "Η ΚΟΡΙΝΘΟΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ"


ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ (ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ)


·Η αρχαία Κόρινθος, σύμφωνα με τις πιο έγκυρες ανασκαφικές έρευνες, έχει κατοικηθεί από το 5.000 π.Χ.
·Για την κυριαρχία της Κορίνθου ανταγωνίζονταν δύο θεοί: Ο Ήλιος (Απόλλωνας) και ο Ποσειδώνας. Με τη μεσολάβηση του Βριάρεως συμβιβάστηκαν, παίρνοντας ο Απόλλωνας τον Ακροκόρινθο και ο Ποσειδώνας τον Ισθμό. Κατόπιν ο Απόλλωνας παραχώρησε τα δικαιώματά του στην Αφροδίτη.
·Πρώτοι κάτοικοι της περιοχής θεωρούνται οι Πελασγοί.
·Πρώτη ονομασία της πόλεως ήταν «Εφύρα», από το όνομα της κόρης του Ωκεανού, που ήταν η πρώτη μυθική βασίλισσα της Κορίνθου. Το όνομα είναι ενδεικτικό της τοποθεσίας όπου ευρίσκεται η Αρχαία Κόρινθος, από όπου τα πάντα «εφορά» (=βλέπει).
·Κόρινθος ονομάστηκε αργότερα από το ομώνυμο όνομα του υιού του Δία (ο Κόρινθος).

·Ο Όμηρος αποκαλεί την ΚόρινθοΕφύραν» και «Αφνειόν» (= πλούσια, εύφορη).
·Η προϊστορική μυθολογική περίοδος της Κορίνθου συνδέεται με πολλούς πανελλήνιους μύθους και ήρωες.
·Ανάμεσα στους βασιλείς αυτής της περιόδου ξεχωρίζουν:

ο πολύς Σίσυφος (ο οποίος θεωρείται πρώτος ιδρυτής της Εφύρας),
ο Αιήτης (γιος του Ήλιου και από τους πρώτους βασιλείς της Κορίνθου, μετέπειτα βασιλιάς της Κολχίδας και πατέρας της Μήδειας),
ο Βούνος, ο Οιδίποδας,
η Μήδεια, ο Ιάσονας,
ο Γλαύκος, ο Πόλυβος,
και ο ξακουστός μυθικός ήρωας Βελερεφόντης, ο οποίος με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς (Χαλινίτισσας) χαλιναγώγησε το φτερωτό άλογο, τον Πήγασο.



·Πρώτος βασιλιάς των ιστορικών χρόνων της Κορίνθου θεωρείται ο απόγονος του Ηρακλή, ο Αλήτης, που ως βασιλιάς των Δωριέων κατέλαβε την πόλη γύρω στο 1110-1075 π.Χ., όταν την κατοικούσαν οι Αιολείς απόγονοι του Σίσυφου.
·Τη δυναστεία των απογόνων του Αλήτη διαδέχτηκε η δυναστεία των Βακχιαδών το 850 π.Χ. με πρώτο το βασιλιά Βάκχη.
·Τους Βακχιάδες εξεθρόνισε ο Κύψελος (657-629 π.Χ.).
·Ακολούθησε ο διάδοχός του, ο σοφός Περίανδρος (629-585 π.Χ.), ένας από τους επτά σοφούς του αρχαίου κόσμου.
Επί των ημερών του η Κόρινθος σημειώνει τη μεγαλύτερη ακμή της, που παρατείνεται μέχρι τους Περσικούς πολέμους. Τα γράμματα και οι τέχνες ανθούν, η ναυσιπλοϊα και το εμπόριο αναπτύσσονται. Η Κόρινθος αναδεικνύεται σε θαλασσοκράτειρα δύναμη με δύο λιμάνια (των Κεγχραιών και του Λεχαίου) και ιδρύει αποικίες στην Ιταλία, στην Ιλλυρία (Απολλωνία), στη Σικελία και στην Κέρκυρα.
·Τότε διαδόθηκε η παροιμιώδης φράση: «Ου παντός πλειν εις Κόρινθον», (δεν είναι εύκολο στον καθένα να πιάσει στα λιμάνια της Κορίνθου), που φανερώνει το πολυδάπανο της συμμετοχής στην τρυφηλή, πολυτελή και γεμάτη διασκεδάσεις κοινωνική ζωή της πόλης.




·Οι Κορίνθιοι έλαβαν μέρος στους Περσικούς πολέμους. Στη ναυμαχία της Σαλαμίνας είχαν 16 τριήρεις με ναύαρχο τον Αδείμαντο. Στις Πλαταιές παρέταξαν 5.000 μαχητές.
·Μετά τον Πελοποννησιακό πόλεμο (του οποίου υπήρξε μια από τις κύριες αιτίες), η Κόρινθος ως σύμμαχος των Σπαρτιατών, κάμπτεται από την ισχυροποιημένη Αθήνα και παρακμάζει.
·Η παρακμή της γίνεται οριστική ιδιαίτερα μετά από τη μάχη της Χαιρώνειας (338 π.Χ.), οπότε στην ελληνική σκηνή κυριαρχούν οι Μακεδόνες με τον Φίλιππο και τον Αλέξανδρο. Και οι δύο βασιλείς συγκαλούν πανελλήνιες συναντήσεις αρχηγών των ελληνικών πόλεων στην Κόρινθο.
·Το έτος 196 π.Χ. γίνεται έδρα της Αχαϊκής Συμπολιτείας και ορθώνεται ως εμπόδιο στα συμφέροντα της Ρώμης. Το 146 π.Χ. μετά την ήττα των Ελλήνων στη Λευκόπετρα (δίπλα στον Ισθμό), η Κόρινθος καταστρέφεται ολοσχερώς από τον Ρωμαίο στρατηγό Λεύκιο Μόμμιο. Για έναν περίπου αιώνα απαγορεύεται η εγκατάσταση ανθρώπων στα ερείπιά της. Έτσι έσβησε κατά τον Κικέρωνα το «Lumen totius Graeciae» (το φως όλης της Ελλάδας).
·Το 44 π.Χ. ο Ιούλιος Καίσαρας ίδρυσε στο ίδιο μέρος μια νέα αποικία, με Ρωμαίους απελεύθερους ως πρώτους κατοίκους. Tην ονόμασε: Colonia Laus Julia Corinthus. H πόλη αναπτύχθηκε ταχέως και στολίστηκε με ναούς, μέγαρα και μνημεία. Ο Αδριανός, αργότερα, έφτιαξε υδραγωγείο φέροντάς της νερό από τη Στυμφαλία. Ο Ηρώδης ο Αττικός ανακαίνισε την αρχαία Κρήνη Πειρήνη. Η Κόρινθος έγινε έδρα του ανθύπατου της Αχαϊας και γνώρισε μεγάλη ακμή αλλά και διαφθορά, όπως αναφέρουν οι περιηγητές Στράβωνας και Παυσανίας.
·Ο Απόστολος Παύλος ήρθε στην Κόρινθο πρώτα το 52 μ.Χ. και κήρυξε τη νέα θρησκεία του Χριστού. Είναι ο ιδρυτής της εκκλησίας της Κορίνθου, προς τους πιστούς της οποίας έχει γράψει δύο από τις επιστολές του.
·Η ακμή της Κορίνθου συνεχίζεται ως το 267 μ.Χ., οπότε καταστρέφεται από τους Ερούλους. Ανοικοδομείται εκ νέου, αλλά καταστρέφεται το 375 μ.Χ. από σεισμούς. Πριν προλάβει να ανακτήσει δυνάμεις, δέχεται επιδρομή από τους Γότθους του Αλάριχου (395 μ.Χ.).



Μυθολογική και Ιστορική έρευνα:Γιάννης Δ. Μπάρτζης




ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΣΤΑ ΡΩΜΑΪΚΑ ΧΡΟΝΙΑ






Δευτέρα 4 Απριλίου 2016

"ΕΝΑ ΑΔΙΚΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ" - ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : ΕΝΟΤΗΤΑ 14η

Μετάφραση : 

Το λιοντάρι κατηγορούσε τον Προμηθέα πολλές φορές, επειδή τον έπλασε μεγαλόσωμο και όμορφο και πιο δυνατό από τα άλλα ζώα. Παρόλο που είμαι τέτοιος έλεγε, φοβάμαι τον πετεινό. Και ο Προμηθέας του έλεγε: ˝ γιατί με κατηγορείς άδικα; Γιατί έχεις όλα τα δικά μου, όσα μπορούσα να δημιουργήσω· η ψυχή σου όμως σε αυτό μόνο δειλιάζει ˝. Το λιοντάρι λοιπόν έκλαιγε τον εαυτό του, τον κατηγορούσε για τη δειλία του και τελικά ήθελε να πεθάνει .Κι ενώ βρισκόταν σ` αυτή την κατάσταση,συναντάει έναν ελέφαντα και βλέποντάς τον να κουνάει συνεχώς τα αυτιά του, ˝ τι έπαθες ˝ , λέει, γιατί επιτέλους δε μένει ακίνητο ούτε για λίγο το αυτί σου; ˝ Και ο ελέφαντας, καθώς ένα κουνούπι πέταξε τυχαία γύρω του, ˝ βλέπεις ˝ ,είπε, ˝ αυτό το μικρό που βουίζει; ˝ Αν μπει στο αυτί μου, υποφέρω ˝. Και το λιοντάρι είπε: ˝ γιατί, λοιπόν να πεθάνω, αφού είμαι τόσο μεγάλος και πιο τυχερός από τον ελέφαντα, όσο δυνατότερος είναι ο πετεινός από το κουνούπι; ˝




ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΝΕΣΤΩΤΑ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝΤΑ ΜΕΣΗΣ ΦΩΝΗΣ

Α.   Να συμπληρώσετε τις προτάσεις τοποθετώντας το ρήμα της παρένθεσης στον κατάλληλο τύπο ενεστώτα και μέλλοντα :


  1. Ἡμεῖς  …………………………..  / ……………………………  ἐν ὀνόματι Κυρίου.   (πορεύομαι)
  2. Μετά τήν μάχην οἱ Ἕλληνες     ……………………………..   / ……………………………  τῆς μανίας καί τῆς πλεονεξίας. (παύομαι)
  3. Ἡ χώρα ὑπό τῶν ποταμῶν πολλάκις ……………………………  / .…...…….………………….       (κατακλύζομαι)
  4. Οὐ  ……………………………  / …………………………….  οἱ Πλαταῖεις δῶρα παρά Θηβαίων.  (δέχομαι)
  5. Οὐδείς μετ’ ὀργῆς ἀσφαλῶς   ……………………......... /…………………………..  (βουλεύομαι)



Β.   Να υπογραμμίσετε και να αναγνωρίσετε τους τύπους του ενεστώτα και του μέλλοντα στις παρακάτω προτάσεις :


1.      Ἐν  τῷ  χρόνῳ  τούτῳ  οἱ  Ἀθηναῖοι  κομίζονται  ἐντός  τῶν  τειχῶν.

2.       Πορευσόμεθα  διά  πολεμίας  χώρας, ἀλλ’  ἀσφαλεῖς  ἐσόμεθα.

3.      Ἀναπαύσεται  ἕκαστος  ὑποκάτω  ἀμπέλου.

4.      Ὑμεῖς πορεύσεσθε εἰς ὁδόν ἀληθείας.

5.      Ὑπό τῶν διδασκάλων τήν  ἀλήθειαν διδασκόμεθα



Γ.   Να μεταφέρετε τις προτάσεις στον άλλο αριθμό :

         Οἱ άνθρωποι οὐ πείθονται τοῖς κακοῖς μάντεσιν.
……………………………………………………………………………
         Διώκεται  ἐκ  τοῦ  βωμοῦ  ὁ  μέλλων  θύσειν.

……………………………………………………………………………


Δ.   Να συμπληρώσετε του κατάλληλους τύπους μέλλοντα του εἰμί :


  1. Τῶν  κατοίκων  τῆς  Ἑλλάδος  πολλοί  γεωργοί …………………………..
  2. Ὑμεῖς ………………………….. τό  ἅλας  τῆς  γῆς.
  3. Σύ  εὑρετής  τῶν  ἐθίμων ……………………….



Ε.   Να συμπληρώσετε τις προτάσεις με το απαρέμφατο του χρόνου που ζητείται :


  1. Δεινόν  ἐστι  ………………………. (μάχομαι, ενεστ.)
  2. Χρή  τόν  ἄνδρα ……………………………….. (βουλεύομαι, μέλ.)   πρό  ἔργου.
  3. Ἀθηναῖοι  ἤλπιζον  τό  αὐτό  καί  τότε ………………………………. (γίγνομαι, ενεστ.)
  4. Οἱ πολέμιοι ἀπειλοῦσι ……………………………… (βλάπτομαι, μέλ.)  τήν χώραν ἡμῶν.
  5. Σόλων  συμβουλεύει  τοῖς  Ἀθηναίοις ……………………………….. (πείθομαι, μέλ.)



ΣΤ. Να συμπληρώσετε τις προτάσεις με τη μετοχή  του χρόνου που ζητείται :


  1. Οἱ  ἄλλοι  πάντες ……………………….. (ἐκπλήττομαι, ενεστ.)  ἡσύχαζον.
  2. Μακάριοι οἱ πεινῶντες καί διψῶντες τήν δικαιοσύνην καί οἱ ……………………….. (διώκομαι, ενεστ.) ἕνεκεν αὐτῆς.
  3. Ἐξέπεμπεν  αὐτούς   ἡ   πόλις ………………………………… (ἱδρύομαι, μέλ.) ἀποικίαν.
4.    Οἱ Λακεδαιμόνιοι παρεσκευάζοντο ὡς …………………………(πορεύομαι, μέλ.) εἰς τόν  Ἰσθμόν.



Ζ.  Να αντιστοιχίσετε τους ρηματικούς τύπους της στήλης Α΄  με τη γραμματική αναγνώριση της στήλης Β΄ :



                                    Α΄                                                                            Β΄

1.      κηρύξεσθε                                  α.   απαρέμφατο μέλλοντα

2.       βλάπτεσθαι                                β.   γ΄ ενικό  ενεστώτα

3.      γραφομένη                                 γ.   απαρέμφατο ενεστώτα

4.      διώξεσθαι                                   δ.   μετοχή ενεστώτα

5.      τρεψόμενον                                 ε.   β΄ πληθυντικό μέλλοντα

6.      φείδεται                                      στ. μετοχή μέλλοντα



 

Παρασκευή 1 Απριλίου 2016

Ο ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ ΚΑΙ Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ (ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)



α. Η  αυτοκρατορία

Καρλομάγνος : επέκτεινε το φραγκικό βασίλειο και δημιούργησε ένα πανίσχυρο χριστιανικό κράτος

800: «αυτοκράτορας του Ρωμαϊκού κράτους» (στέψη από τον Πάπα στη Ρώμη)

→ η στέψη αυτή δημιούργησε διαμάχη μεταξύ της Δύσης και του Βυζαντίου, γιατί : οι Βυζαντινοί θεωρούσαν το δικό τους αυτοκράτορα ως μοναδικό κληρονόμο και συνεχιστή της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας

Αιξ Λα Σαπέλ (Άαχεν) : έδρα του Καρλομάγνου, διοικητικό και πολιτιστικό κέντρο.

Καρλομάγνος : οργάνωσε το κράτος αξιοποιώντας τη ρωμαϊκή παράδοση και γερμανικά έθιμα → αύξηση της παραγωγής και του εμπορίου

Μετά το θάνατό του : -  η αυτοκρατορία μοιράζεται στους 3 γιους του με τη Συνθήκη του Βερντέν (843)
                                 -  η Ευρώπη δέχεται εισβολές (Σαρακηνοί, Μαγυάροι, Βίκινγκς)


β. Η  Καρολίδεια  Αναγέννηση (ανάπτυξη γραμμάτων και τεχνών)

ΓΡΑΜΜΑΤΑ : 
Καρλομάγνος : - φρόντισε για τη μόρφωση των διοικητικών υπαλλήλων και του  κλήρου
-         έκανε εκκλησιαστικές μεταρρυθμίσεις
-         δημιούργησε την Ανακτορική Ακαδημία
-         διέταξε σε κάθε επισκοπή και μοναστήρι να λειτουργούν σχολεία
-    καθιερώθηκε η Καρολίδεια γραφή με πεζά γράμματα, για την αντιγραφή των βιβλίων

ΤΕΧΝΕΣ :
-      δέχτηκαν βυζαντινές επιδράσεις
-      γνώρισαν μεγάλη ανάπτυξη η αρχιτεκτονική, η γλυπτική, η ζωγραφική και η μικροτεχνία





Περιηγηθείτε στην Carcassonne , μεσαιωνική πόλη της Γαλλίας, μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO







ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :


  1. Πώς δημιούργησε ο Καρλομάγνος το κράτος του και ποια ενέργειά του τον οδήγησε σε σύγκρουση με το Βυζάντιο ;
  2. Πώς οργάνωσε ο Καρλομάγνος το κράτος του και τι συνέβη με το θάνατό του ;
  3. Τι ονομάζεται "Καρολίδεια Αναγέννηση" και πώς εκφράστηκε ;


Τετάρτη 30 Μαρτίου 2016

ΤΟ ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ ΚΑΙ Η ΜΕΤΟΧΗ (ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - 13η ΕΝΟΤΗΤΑ)

  
ΤΟ ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ

Τι είναι το απαρέμφατο ;

  • Το απαρέμφατο είναι άκλιτος τύπος του ρήματος ( δηλαδή δεν κλίνεται ) που, όταν συνοδεύεται από άρθρο, ισοδυναμεί με αφηρημένο ουσιαστικό.
  • Έχει διάθεση, φωνή, χρόνους αλλά δεν έχει πτώσεις ούτε αριθμό.
  • Ονομάζεται έτσι γιατί δεν φανερώνει ( ἀ στερητικό + παρεμφαίνω) συγκεκριμένο πρόσωπο και αριθμό, γιατί δεν έχει καταλήξεις.

Ποιες είναι οι καταλήξεις των απαρεμφάτων ;



ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
Φωνηεντόληκτα
      -ειν
     τοξεύειν
      -σειν
τοξεύσειν
     -σαι
  τοξεσαι
      -κέναι
    τετοξευκέναι
Ουρανικόληκτα
      -ειν
   πράττειν
      -ξειν
  πράξειν
     -ξαι
  πρᾶξαι
      -χέναι
     πεπραχέναι
Χειλικόληκτα
      -ειν
   γράφειν
      -ψειν
  γράψειν
    -ψαι
  γράψαι
      -φέναι
     γεγραφέναι
Οδοντικόληκτα
      -ειν
    πείθειν
      -σειν
    πείσειν
     -σαι
     πεῖσαι
      -κέναι
     πεπεικέναι











Προσοχή! 
 
· Μόνο οι παραπάνω χρόνοι σχηματίζουν απαρέμφατο, δηλαδή ο ενεστώτας, ο μέλλοντας, ο αόριστος και ο παρακείμενος.
· Το απαρέμφατο του αορίστου δεν παίρνει αύξηση.
· Το απαρέμφατο του παρακειμένου διατηρεί τον αναδιπλασιασμό. 
   π.χ. γε-γραφέναι
· Το απαρέμφατο του ρήματος εἰμί είναι : εἶναι

Το απαρέμφατο διακρίνεται σε έναρθρο ( με άρθρο ) 
π.χ. τό λακωνίζειν
και σε άναρθρο ( χωρίς άρθρο ) π.χ. φιλοσοφεῖν 

 
Τι γνωρίζουμε για το έναρθρο απαρέμφατο ;
  • Όπως λέει και το όνομά του, συνοδεύεται πάντα από το άρθρο του ουδέτερου γένους ( τό ).
  • Το άρθρο κλίνεται κανονικά μόνο στον ενικό αριθμό ενώ το απαρέμφατο δεν αλλάζει.   π.χ. τό πράττειν, τοῦ πράττειν, τῷ πράττειν, τό πράττειν
  • Λειτουργεί ως αφηρημένο ουσιαστικό.
  • Λειτουργεί συντακτικά ως υποκείμενο, αντικείμενο, επεξήγηση, εμπρόθετος προσδιορισμός κ.α.                                                       π.χ. Τό λακωνίζειν ἐστί φιλοσοφεῖν. ( εδώ το έναρθρο απαρέμφατο τό λακωνίζειν λειτουργεί ως υποκείμενο του ρήματος ἐστί )
  • Δέχεται άρνηση μή.

Τι γνωρίζουμε για το άναρθρο απαρέμφατο ;
  • Όπως λέει και το όνομά του, δεν συνοδεύεται από άρθρο.
  • Έχει πολλές συντακτικές χρήσεις αλλά κυρίως λειτουργεί ως αντικείμενο σε προσωπικά ρήματα και υποκείμενο σε απρόσωπα ρήματα και απρόσωπες εκφράσεις.
  • Διακρίνεται σε ειδικό και τελικό.
           Ειδικό απαρέμφατο
         Τελικό απαρέμφατο
Μεταφράζεται με τις λέξεις «ότι», «πως»
Μεταφράζεται με τη λέξη «να»
Εξαρτάται από ρήματα που σημαίνουν
«γνωρίζω», «λέω», «νομίζω»,
«αντιλαμβάνομαι» κ.α.
Εξαρτάται από ρήματα που 
σημαίνουν «θέλω», «μπορώ»,
 «προτρέπω», «απαγορεύω» κ.α.
Δέχεται άρνηση ο
Δέχεται άρνηση μή
π.χ. Λέγουσι με σοφόν εἶναι.
     Λένε ότι είμαι σοφός.
π.χ. Βούλομαι ταῦτα πρᾶξαι.
      Θέλω να πράξω αυτά.




 Πότε το άναρθρο απαρέμφατο λειτουργεί ως αντικείμενο και πότε ως υποκείμενο ;

Το άναρθρο απαρέμφατο λειτουργεί ως αντικείμενο σε προσωπικά ρήματα και ως υποκείμενο σε απρόσωπα ρήματα και απρόσωπες εκφράσεις.

Προσωπικά ρήματα είναι αυτά που κλίνονται σε όλα τα πρόσωπα και έχουν ως υποκείμενό τους κάποιο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα.
π.χ. Ἐλεγον οὐκ εἶναι αὐτόνομοι.
Απρόσωπα ρήματα είναι αυτά που απαντούν μόνο στο γ’ ενικό πρόσωπο και δεν έχουν ως υποκείμενό τους κάποιο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα. Τα συνηθέστερα είναι τα εξής :
δεῖ ( =πρέπει ), χρή ( =πρέπει, είναι ανάγκη ), προσήκει ( =ταιριάζει ) κ.α.

Οι απρόσωπες εκφράσεις είναι φράσεις που αποτελούνται από ένα επίθετο ή επίρρημα και το γ’ενικό πρόσωπο των ρημάτων εἰμί και ἔχω.
π.χ. καλόν ἐστι ( = είναι καλό ), δίκαιον ἐστι ( είναι δίκαιο ), καλῶς ἔχει ( =είναι καλό ) κ.α.

π.χ. Προσήκει ὑμῖν ἀγωνίζεσθαι.
π.χ. Καλόν ἐστι τοῦτο μαθεῖν. 



 
Διαβάστε για τη μετοχή εδώ : http://www.e-philologika.edu.gr/2013/05/blog-post_11.html 



Μετοχή - Ασκήσεις :




  Α.  Να αναγνωρίσετε γραμματικά (χρόνος, γένος, πτώση, αριθμός) τις 
μετοχές του κειμένου:

            Ἑρμῆς ἐν σπαργάνοις ἔτι ὤν είς Πιερίαν παραγίγνεται κλέψων τάς βοῦς τοῦ Ἀπόλλωνος. Κομίσας δ’ αὐτάς εἰς τήν Πύλον ἐν σπηλαίω ἀπέκρυψεν. Ἐκεῖθεν εἰς 
Κυλλήνην ὤχετο. Ἀπόλλων εἰς Κυλλήνην ἔρχεται καί τούς ἐνταῦθα διαμένοντας 
ἀνακρίνει. Οὗτοι δέ λέγουσιν ὡς οὐκ ἐγίγνωσκον τόν ἠρπακότα ταύτας. Ἀπόλλων 
δέ μανθάνει τόν κεκλοφότα ἐκ τῆς μαντικῆς. Εὐθύς δέ πρός τήν Μαῖαν, μητέρα οὖσαν 
τοῦ Ἑρμοῦ, παραγίγνεται καί τόν παῖδα μηνύει.Ἡ δέ δεικνύει τοῦτον ἐν σπαργάνοις 
ὄντα.



Β.  Να συμπληρώσετε τα κενά με τους κατάλληλους τύπους των μετοχών:


1.      Ὁ κακῶς ………………….. (βασιλεύω, ενεστ.) φθονερός ἐστι.

2.       Οἱ Ἕλληνες ἔμαθον Κῦρον ……………………….. (θνήσκω, παρακ.)

3.      Εὐρήσεις πολλούς τῶν ἀνθρώπων ἀδικωτάτους ………………. (εἰμί,ενεστ.)

4.      Σωκράτης ἔχαιρεν ………………….. (ἀκούω, αόρ.) ταῦτα.

5.      Ἧλθεν …………………. (πείθω, μέλλ.) τούτους.

6.      Πατρικός ἡμῖν φίλος τυγχάνεις…………………………(εἰμί, ενεστ.)

7.      Διώξομεν τούς ………………………..(λύω, μέλλ.)

8.      Ἡ πόλις κολάζει τούς κακῶς ……………………….(λέγω, ενεστ.)

9.      Τοσαῦτα κακά ………………………..(πράττω, αορ.) δίκην οὐκ ἔδοσαν.

10.  Διώξομεν τούς ………………………(κελεύω, ενεστ.)

11.  Ὁ …………………..(σώζω, αορ.) τήν πατρίδα μεγάλην τιμήν ἔχει.

12.   Παρεσκευάζοντο ως ……………………..(διώκω, μέλλ.)


 Γ. Να αναγνωρίσετε το είδος των επιρρηματικών μετοχών  (τροπική, χρονική, 
αιτιολογική, τελική, υποθετική, εναντιωματική) στις παρακάτω προτάσεις:


1.      Ταῦτα πράξας ἐπορεύετο εἰς Λακεδαίμονα.

2.       Ἀγησίλαος βουλόμενος ἀσκῆσαι τό στράτευμα ἇθλα προύθηκεν.

3.      Παρεσκευάζοντο ὡς πολεμήσοντες.

4.      Τοιαῦτα ποιῶν ἡμᾶς ἐχθρούς ἔξεις.

5.      Οἱ στρατιῶται ἐπορεύοντο ἄδοντες.

6.      Συλλέξας στράτευμα ἐπολιόρκει Μίλητον.

7.      Εὐγενής ὤν ἀγενῶς λέγεις.

8.      Τοῦτο λέξων ἔρχομαι.

9.      Ταῦτα λέξας ἔφυγε.

10.  Ἦλθεν ἔχων ναῦς ὁλίγας.

11.  Ἀλέξανδρος ἀπέστειλεν Ἀμύνταν τούς ἐχθρούς διώξοντα.

12.   Ταῦτα ἀκούσας ὁ λύκος ἐπορεύετο.

13.  Ἄχθονται οὐκ ἔχοντες ἀργύρια.

14.  Ταῦτα ἔχων ἅπαντα ἔχω.

15.  Οὐδέν ἐρῶ ἔχων εἰπεῖν.

16.  Ἔπλεον πολεμήσοντες.

Δ. Να κλίνετε και στα τρία γένη τη μετοχή ενεστώτα του εἰμί :



       Αρσενικό                                        Θηλυκό                                Ουδέτερο