Πίνακας Περιεχομένων

Δευτέρα 23 Μαρτίου 2015

" ΑΠΡΟΣΚΛΗΤΟΙ ΒΟΗΘΟΙ" - ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΕΝΟΤΗΤΑ 14η



ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ :



Οι ψαράδες της Εύβοιας δίνουν στα δελφίνια ίσο μερίδιο από την ψαριά. Ο τρόπος του ψαρέματος είναι ο ακόλουθος. Κρεμούν από την πλώρη των πλοιαρίων μερικές μικρές σχάρες με κοίλωμα που πάνω τους καίει φωτιά. Αυτές είναι διάφανες, ώστε και να προστατεύουν τη φωτιά και να μην κρύβουν το φως. Τα ψάρια λοιπόν, επειδή φοβούνται τη λάμψη, πλησιάζουν, γιατί θέλουν να μάθουν την αιτία αυτού που τα φοβίζει. Έπειτα σαστισμένα κουρνιάζουν κοντά σε κάποιο βράχο όλα μαζί τρέμοντας από το φόβο τους.
Τα δελφίνια που κολυμπούν κοντά τα απομακρύνουν, φοβίζοντας τα ψάρια που είναι απέξω και τα εμποδίζουν να ξεφύγουν. Εκείνα λοιπόν, επειδή πιέζονται από παντού και έχουν περικυκλωθεί, πιάνονται. Τα δελφίνια πλησιάζουν σαν να απαιτούν το μερίδιο από τον κοινό κόπο που τους οφείλεται για τα ψάρια που πιάστηκαν. Οι ψαράδες βέβαια, με ευγνωμοσύνη αποχωρίζονται το μερίδιό τους για χάρη των συντρόφων τους στο ψάρεμα, αν θέλουν πάλι τα δελφίνια να παραβρίσκονται ως απρόσκλητοι σύμμαχοι σ’ αυτούς.

 
ΑΣΚΗΣΗ :


1. Να βρείτε τους κύριους όρους και τους προσδιορισμούς στις παρακάτω προτάσεις και να χαρακτηρίσετε τους προσδιορισμούς (ονοματικοί ή επιρρηματικοί).


α. Κῦρος, ὁ βασιλεύς, μάχετο Δαρεί.
β. Μιμηταὶ τν προγόνων βουλόμεθα γενέσθαι.
γ. Ἡ Πάραλος πλευσε εἰς τς θῆνας βοηθήσουσα
δ. λίγοι τν νθρώπων σοφοί εἰσι.
ε. Λέγω ὑμῖν πσαν τν λήθειαν.
στ. Τούτων αἴτιος Σωκράτης στί. 
ζ. Πολλοἀπέθανον λιμῷ.
η. Οἱ ἱατροὠφέλιμοι τοῖς νθρώποις εἰσί.
 θ. Χαίρωτι εὐδοκιμεῖς.
ι. θηναῖοι παρεσκευάζοντο πρς ναυμαχίαν.
ια. Θεραπεύσει σε ὁ κοινς ἱατρός, χρόνος.
ιβ. Οὐ καταισχυν (=δεν θα ντροπιάσω) πλα τὰ ἱερά
ιγ. Κῦρος ρμτο ἀπ Σάρδεων ἐπὶ Μίλητον.
ιδ. Τῇ πρώτῃ ἡμερᾳ ἀφίκοντο εἰς Σάμον.

ΠΗΓΗ : http://users.sch.gr/panosloupasis/arxaia_b_gym_enotita_14.pdf





ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ 

(από τη Μαίρη Λανοπούλου) http://filologikidrasi.blogspot.gr/2014/01/normal-0-false-false-false-el-x-none-x.html




Σενάριο

Καλοκαίρι, σε ένα παραλιακό κέντρο δίπλα στη θάλασσα. Μια παρέα παραθεριστών παρακολουθεί συνεπαρμένη την ανάγνωση μιας ωραίας ιστορίας από το έργο του Κλαύδιου Αιλιανού «Περί ζώων ιδιότητος» για το πώς τα δελφίνια βοηθούσαν τους Ευβοείς ψαράδες. Ξαφνικά βλέπουν την ιστορία να ζωντανεύει μπροστά τους …

Ήρωες της δραματοποιημένης ιστορίας

  •        ο αφηγητής και οι φίλοι του 
  •        οι ψαράδες
  •        τα δελφίνια
  •        τα ψάρια
  
Οδηγίες προς τους μαθητές για την προετοιμασία της δραματοποίησης :

  • Μελετήστε καλά το αρχαίο κείμενο ώστε να καταλαβαίνετε την αφήγηση κατά τη διάρκεια της δραματοποίησης. 
  • Σκεφτείτε κάποια πράγματα για τον ήρωα που θα υποδυθείτε:
 τη καθημερινή του ζωή, ποια είναι η σχέση του με τη θάλασσα, ποια η σχέση του με τους άλλους ήρωες της ιστορίας. Ποιες είναι οι σκέψεις του και ποια τα συναισθήματά του στις διάφορες φάσεις της ιστορίας. Προσπαθήστε να τα ζωντανέψετε με κινήσεις, χειρονομίες και εκφράσεις του προσώπου κατά τη δραματοποίηση. 
  • Μπορείτε να προσθέσετε στο ρόλο σας στοιχεία που δεν υπάρχουν, π.χ.  λόγια, παιχνίδι, συναισθήματα. 
  •  Φέρτε μαζί σας στο σχολείο ένα ενδυματολογικό στοιχείο που θα ταίριαζε στο ρόλο σας (ρούχο, αξεσουάρ, παιχνίδι…).   
  •  Φανταστείτε το κατάλληλο σκηνικό για τη δραματοποίηση και σκεφτείτε πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε την αίθουσα.

        

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου