1. O αφηγητής, που βρίσκεται σε ώριμη ηλικία, περιγράφει σε κάποιο συνομιλητή του σκηνές από την παιδική του ζωή στη Σμύρνη. Ποια συναισθήματά του αποκαλύπτονται; Να εντοπίσετε στο κείμενο τα αντίστοιχα σημεία.
Μονάδες 6
2. Να αντιστοιχίσετε τα δεδομένα της Στήλης Α’ με τα εκφραστικά μέσα της Στήλης Β’ :
Στήλη Α’
|
Στήλη Β’
|
«Η πολιτεία ταξίδευε στον ουρανό»
|
1. Παρομοίωση
|
«Τα μάτια μας γεμίζανε ουρανό»
|
2. Ασύνδετο σχήμα
|
«H σαΐτα του —αυτός
είναι ο γιαρμάς του τσερκενιού— ήτανε μια ξύλινη βέργα. O γιαρμάς,
.... τη μέση του τσερκιού»
|
3. Μεταφορά
|
«Ίδια αγγέλοι κι αρχαγγέλοι»
|
4. Επανάληψη
|
«Ύστερα
ερχότανε ο Φραντσέζος,
μπλου, άσπρο, κόκκινο, κολλημένα πλάι πλάι με
τσιρίσι..»
|
5. Εικόνα
|
«από το κάθε δώμα κι από τον κάθε ταρλά του κάθε μαχαλά της πολιτείας…» |
6. Προσωποποίηση
|
Μονάδες 6
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ : Επιλέξτε ένα από τα δύο θέματα (περίπου 150 - 200 λέξεις).
1. Με αφορμή το κείμενο γράφετε ένα άρθρο στο ιστολόγιο του σχολείου σας για το έθιμο του πετάγματος των χαρταετών που διατηρείται και στην εποχή μας και τις διαφορές σε σύγκριση με όσα περιγράφει ο αφηγητής.
2. Φαντάσου πως ζεις στη Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα και παίρνεις μέρος στα παιχνίδια με τα τσερκένια. Γράψε μια σελίδα στο ημερολόγιό σου για τα συναισθήματά σου από την εμπειρία αυτή.
1. Με αφορμή το κείμενο γράφετε ένα άρθρο στο ιστολόγιο του σχολείου σας για το έθιμο του πετάγματος των χαρταετών που διατηρείται και στην εποχή μας και τις διαφορές σε σύγκριση με όσα περιγράφει ο αφηγητής.
2. Φαντάσου πως ζεις στη Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα και παίρνεις μέρος στα παιχνίδια με τα τσερκένια. Γράψε μια σελίδα στο ημερολόγιό σου για τα συναισθήματά σου από την εμπειρία αυτή.
Μονάδες 8