Πίνακας Περιεχομένων

Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2018

ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ : "ΤΑ ΤΣΕΡΚΕΝΙΑ" - ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

1. O αφηγητής, που βρίσκεται σε ώριμη ηλικία, περιγράφει σε κάποιο συνομιλητή του σκηνές από την παιδική του ζωή στη Σμύρνη. Ποια συναισθήματά του αποκαλύπτονται; Να εντοπίσετε στο κείμενο τα αντίστοιχα σημεία. 

  Μονάδες 6
 
2. Να αντιστοιχίσετε τα δεδομένα της Στήλης Α’ με τα εκφραστικά μέσα της Στήλης Β’ :

 

Στήλη Α’
Στήλη Β’
«Η πολιτεία ταξίδευε στον ουρανό»
1. Παρομοίωση
«Τα μάτια μας γεμίζανε ουρανό»
2. Ασύνδετο σχήμα
«H σαΐτα του —αυτός είναι ο γιαρμάς του τσερκενιού— ήτανε μια ξύλινη βέργα. O γιαρμάς, .... τη μέση του τσερκιού»
3. Μεταφορά
«Ίδια αγγέλοι κι αρχαγγέλοι»
4. Επανάληψη
«Ύστερα ερχότανε ο Φραντσέζος, μπλου, άσπρο, κόκκινο, κολλημένα πλάι πλάι με τσιρίσι..»
5. Εικόνα
«από το κάθε δώμα κι από τον κάθε ταρλά του κάθε μαχαλά της πολιτείας…»
6. Προσωποποίηση


                                                                                                
 Μονάδες 6

 
 ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ : Επιλέξτε ένα από τα δύο θέματα (περίπου 150 - 200 λέξεις).


1. Με αφορμή το κείμενο γράφετε ένα άρθρο στο ιστολόγιο του σχολείου σας για το έθιμο του πετάγματος των χαρταετών που διατηρείται και στην εποχή μας και τις διαφορές σε σύγκριση με όσα περιγράφει ο αφηγητής.


2. Φαντάσου πως ζεις στη Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα και παίρνεις μέρος στα παιχνίδια με τα τσερκένια. Γράψε μια σελίδα στο ημερολόγιό σου για τα συναισθήματά σου από την εμπειρία αυτή.

Μονάδες 8

Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2018

ΙΤΑΛΟ ΚΑΛΒΙΝΟ : "ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ" - ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ





1. Από ποιες φάσεις περνά η διάθεση του ήρωα, από τη στιγμή που ανακαλύπτει την ύπαρξη των μανιταριών;


  Μονάδες 6


2. Να συμπληρώσετε τον ακόλουθο πίνακα για την αφήγηση που διαβάσατε :




  • Τόπος της ιστορίας

  • Χρόνος της ιστορίας

  • Σε ποιο χρόνο κυρίως εξιστορούνται τα γεγονότα ;

  • Ποιος αφηγείται την ιστορία; Συμμετείχε ο ίδιος στα γεγονότα που εξιστορεί;

  • Σε ποιο  ρηματικό πρόσωπο γίνεται η αφήγηση ;

  • Άλλοι εκφραστικοί τρόποι



 Μονάδες 6


ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ : Επιλέξτε ένα από τα δύο θέματα (περίπου 150-200 λέξεις).

1. Με αφορμή το κείμενο γράφετε ένα άρθρο στο ιστολόγιο του σχολείου σας για τη ζωή των ανθρώπων που ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα μακριά από τη φύση.

2. Δώστε ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία με τα μανιτάρια.


Μονάδες 8
  

Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2018

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ : " ΤΑ ΥΑΛΟΠΩΛΕΙΑ " - ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


  ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
 


1. O αφηγητής δυσφορεί αρχικά μπροστά στο θέαμα των αδέσποτων σκύλων, στη συνέχεια όμως διασκεδάζει με το κατόρθωμα του σκύλου. Πώς εξηγείται η αλλαγή διάθεσης του αφηγητή;
Μονάδες 6


2. Σε αρκετά σημεία του κειμένου είναι εμφανής ο ειρωνικός τόνος γραφής του Ροΐδη. Να βρείτε τρία από αυτά τα σημεία. Για ποιο λόγο ο συγγραφέας επιλέγει αυτό τον ειρωνικό τόνο και ποια μέσα χρησιμοποιεί για να τον εκφράσει;


 Μονάδες 6

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ : Επιλέξτε ένα από τα δύο θέματα (περίπου 200 λέξεις).



1. Γράψτε μια επιστολή στο Δήμαρχο της πόλης σας στην οποία θα εκθέτετε την προβληματική κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους και τα πεζοδρόμια της περιοχής σας και θα προτείνετε βελτιωτικά μέτρα.



2. «Αλλά κατ' εκείνην την στιγμήν αντήχησεν αγρία κραυγή και ενεφανίσθη προ της εισόδου του καταστήματος χονδρή γυνή, επισείουσα φοβεράν σκούπαν.» Συνεχίστε την αφήγηση από την οπτική γωνία της γυναίκας του υαλοπώλη.


Μονάδες 8
  

Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2018

" ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ " - ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΕΝΟΤΗΤΑ 3η




ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

"Αδικία και εξιλέωση "


 Η Άρτεμη, η θεά του κυνηγιού, γοργή σαν τον άνεμο κι ανελέητη σαν το φως, αστόχησε, κάποια μέρα, στο κυνή­γι. Τ' αλάθητα βέλη της δε βρήκανε κανένα στόχο, τα λα­μπερά μάτια της δε βρήκανε καμιά φωλιά.
Καθώς γυρνούσε στον τόπο της, γεμάτη ασίγαστη οργή, έπεσε πάνω σ’ ένα βοσκόπουλο που ταίριαζε τραγούδια στη φλογέρα του και καταγινόταν με χαρούμενους σκοπούς.
«Εσύ φταις!», του φώναξε τυφλωμένη από τη μανία της η θεά. «Με τα τραγούδια σου, μου διώχνεις τ' αγρίμια και μου χαλάς το κυνήγι!»
Και φοβερή, η θεά ορμάει πάνω στο αγόρι και του βγάζει τα μάτια.
Μόλις έκανε αυτό το έγκλημα, η Άρτεμη συνήρθε. Ντροπιάστηκε και μετάνιωσε. Κι επειδή ήταν θεά, όσο εύκολα αδικούσε τόσο εύκολα διόρθωνε το κακό. Με μια θεϊκή αστραπή ξανάδωοε στο βοσκόπουλο το φως του.
Αλλά απ’ τα μάτια του, που έπεσαν στα χώμα, άνθισαν άγρια γαρίφαλα.



Ζωή Βαλάση, «0 κήπος των μεταμορφώσεων», εκδ. Κέδρος, 2002


ΠΗΓΗ : ΕΔΩ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :



1. Το κείμενο που διαβάσατε είναι ένα αφηγηματικό κείμενο. Μπορείτε να συμπληρώ­σετε τον παρακάτω πίνακα με βάση το κείμενο;



Τόπος (Πού;)




Χρόνος (Πότε;)



Ήρωες



Το πρόβλημα - Ο
 στόχος



Η δράση -Τα αποτελέσματα



Η λύση







2. Με βάση τα στοιχεία που συμπληρώσατε στον παραπάνω πίνακα γράψτε μια περίληψη σε 50-60 λέξεις.



 ΠΑΡΑΓΩΓΗ  ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ :

Σας δίνεται η αρχή μιας ιστορίας :  " Επιτέλους φτάσαμε στο δάσος ! Όλοι νιώθαμε  πολύ χαρούμενοι με αυτήν την εκδρομή. Αμέσως τρέξαμε ανάμεσα στα δέντρα. Και ξαφνικά...». Συνεχίστε περιγράφοντας μια φανταστική ιστορία σε ένα μαγεμένο δάσος. (150-200 λέξεις).