Πίνακας Περιεχομένων

Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015

Β. ΚΟΡΝΑΡΟΥ : ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ (ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)


    Ο Ερωτόκριτος είναι πολύστιχο αφηγηματικό ποίημα. Διαφέρει από το έπος στο ότι δεν αφηγείται κατορθώματα ηρώων, αλλά την αγάπη δύο νέων. Συμπληρωματικά μόνο αφηγείται και «ταραχές των αρμάτων». Ανήκει στο είδος της έμμετρης μυθιστορίας.
  • Απόσπασμα 1 (Γ΄, στ. 891-936):
   Θέμα: Το προξενιό του Πεζόστρατου και η άρνηση του βασιλιά.
Θεματικές ενότητες:

§  (στ. 891-898): Οι σκέψεις του Πεζόστρατου και ο σχεδιασμός της τακτικής που θα ακολουθήσει.
§  (στ. 899-910):Η επιχειρηματολογία του Πεζόστρατου.
§  (στ. 911-919): Ο Πεζόστρατος νικά τους δισταγμούς του και κάνει την πρόταση.
§  (στ. 920-935): Η αρνητική απάντηση του βασιλιά.

Τεχνικές της αφήγησης:

§  Ο ποιητής συνδυάζει έντεχνα την τριτοπρόσωπη αφήγηση ενός παντογνώστη αφηγητή με το διάλογο.
§  Με αυτόν τον τρόπο:
·        Προσδίδει θεατρικό χαρακτήρα στο έργο του, επιταχύνει την εξέλιξη και αυξάνει το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
·        Ταυτόχρονα, αποκαλύπτει και αναλύει τις βαθύτερες σκέψεις του Πεζόστρατου. 
Οι αντιλήψεις των δύο προσώπων:

§  Τα επιχειρήματα του Πεζόστρατου.
§  Εξήγηση της άρνησης του βασιλιά.
§  Γιατί απαγορεύει στον Πεζόστρατο να γνωστοποιήσει το προξενιό.
§  Χαρακτηρισμός των προσώπων.
Στοιχεία της εποχής:

§  Κοινωνική διαφορά
§  Η δύναμη της βασιλικής βίας
§  Οι αξίες της γνώσης και της αρετής


  •   Απόσπασμα 2 (Δ΄, 1003-1038): 

Θέμα: Η μάχη Αθηναίων και Βλάχων – Η είσοδος του Ερωτόκριτου στη μάχη
Θεματικές ενότητες:

§  (στ. 1003-1020):Η συμπλοκή των στρατευμάτων και η απόφαση του Ερωτόκριτου να πάρει μέρος στη μάχη.
§  (στ. 1021-1038): Οι Βλάχοι τρέπουν σε φυγή τους Αθηναίους, όταν ο Ερωτόκριτος μπαίνει στη μάχη. 

Γλώσσα και στιχουργική τεχνική

o   Εκφραστικά μέσα: εικόνες (οπτικές, ακουστικές και κινητικές), ασύνδετο σχήμα, υπερβολή, εκτεταμένες παρομοιώσεις. 
  •   1ο Θέμα προς εξέταση: Τα επικά στοιχεία του Ερωτόκριτου (κυρίως στο απόσπασμα 2).
o   Ομηρική επίδραση: οι εκτεταμένες παρομοιώσεις.
  •   2ο Θέμα προς εξέταση: Σχέση του Ερωτόκριτου με το δημοτικό τραγούδι:
o   Στίχος: ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος (με τη διαφορά ότι είναι ομοιοκατάληκτος και δεν έχει τομή στην όγδοη συλλαβή)
o   (Πολλές φορές) χωρισμός σε δύο ημιστίχια που το ένα συμπληρώνει το άλλο: «Δίδου αναπνιά στα βούκινα, τσι σάλπιγγες φυσούσι/ πάγει η λαλιά στον ουρανό, τα νέφη αντιλαλούσι».
o   Οι διασκελισμοί είναι σπάνιοι.
o   Τυπικές γνωμικές φράσεις: «Εκείνη η μέρα επέρασε κι η άλλη ξημερώνει»
o   Οι εικόνες σχετίζονται με τις τυπικές εικόνες των δημοτικών τραγουδιών
o   Η γλώσσα σχετίζεται με τη γλώσσα των ακριτικών και ριζίτικων τραγουδιών της Κρήτης.
o   Ο λόγος λαϊκός, κυριαρχείται από ουσιαστικά, ενώ αποφεύγονται τα επίθετα.


  ΠΗΓΗ : http://filolologikamathhmata.blogspot.gr




 

Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2015

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ : "ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΕΜΟ"

Γιώργος Σεφέρης : πώς έζησε την 28η Οκτωβρίου 1940








O Γ. Σεφέρης, το 1940, υπηρετούσε στο υπουργείο εξωτερικών και υπήρξε αυτόπτης και αυτήκοος μάρτυρας  ιστορικών γεγονότων. Οι εμπειρίες του απ΄ εκείνες τις ημέρες καταγράφονται στον γ΄τόμο των απομνημονευμάτων του.


Δευτέρα 28. Κοιμήθηκα δύο το πρωί, διαβάζοντας Μακρυγιάννη. Στις τρεις και μισή μια φωνή μέσα από το τηλέφωνο με ξύπνησε: « έχουμε πόλεμο ». Τίποτε άλλο, ο κόσμος είχε αλλάξει. Η αυγή, που λίγο αργότερα είδα να χαράζει πίσω από τον Υμηττό, ήταν άλλη αυγή: άγνωστη. Περιμένει ακόμη εκεί που την άφησα. Δεν ξέρω πόσο θα περιμένει, αλλά ξέρω πως θα φέρει το μεγάλο μεσημέρι. Ντύθηκα κι έφυγα αμέσως.
Στο Υπουργείο Τύπου δυο-τρεις υπάλληλοι. Ο Γκράτσι είχε δει τον Μεταξά στις τρεις. Του έδωσε μια νότα και του είπε πως στις 6 τα ιταλικά στρατεύματα θα προχωρήσουν. Ο πρόεδρος του αποκρίθηκε πως αυτό ισοδυναμεί με κήρυξη πολέμου, και όταν έφυγε κάλεσε τον πρέσβη της Αγγλίας. Αμέσως μετά τον Νικολούδη στο Υπουργείο Εξωτερικών. Ο πρόεδρος ήταν μέσα με τον πρέσβη της Τουρκίας.
Στο γραφείο του Μαυρουδή, ο Μελάς έγραφε σπασμωδικά ένα τηλεγράφημα. Ο Μαυρουδής μέσα στο παλτό του σαν ένα μικρό σακούλι. Διάβασα τη νότα του Γκράτσι. Ο Γάφος κι ο Παπαδάκης τηλεφωνούσαν. Καθώς ετοίμαζα το τηλεγράφημα του Αθηναϊκού πρακτορείου, μπήκε ο Τούρκος πρέσβης για να ιδεί τη νότα και σε λίγο ο πρόεδρος με όψη πολύ ζωντανή.
Έπειτα άρχισαν να φτάνουν οι υπουργοί, χλωμοί περισσότερο ή λιγότερο, καθένας κατά την κράση του. Το υπουργικό συμβούλιο κράτησε λίγο. Ο Μεταξάς πήγε αμέσως στο γραφείο του κι έγραψε το διάγγελμα στο λαό . Το πήραμε και γυρίσαμε στο υπουργείο τύπου. Μέσα από τα τζάμια του αυτοκινήτου, η αυγή μ’ ένα παράξενο μυστήριο χυμένο στο πρόσωπό της.


Έγραψα μαζί με το Νικολούδη το διάγγελμα του βασιλιά. Καμιά δακτυλογράφος ακόμη. Πήγα σπίτι μια στιγμή και το χτύπησα στη γραφομηχανή μου. Η Μαρώ μου είχε ετοιμάσει καφέ. Γύρισα στο Υπουργείο καθώς σφύριζαν οι σειρήνες. Στη γωνία Κυδαθηναίων μια φτωχή γυναίκα με μια υστερική σύσπαση στο πρόσωπο. Τώρα όλοι μαζεμένοι στα υπόγεια της «Μεγάλης Βρετανίας».
Ο βασιλιάς με ύφος νέου αξιωματικού. Υπόγραψε το διάγγελμά του και φύγαμε. Τηλεφώνησα στο τηλεγραφείο να σταματήσουν τα τηλεγραφήματα και των Γερμανών ανταποκριτών. Οι υπάλληλοι εκεί είναι ακόμη ουδέτεροι. Δεν μπορούν να πιστέψουν τη φωνή μου:-είστε βέβαιος; και των Γερμανών; - Και των Γερμανών είπα. - Τι δικαιολογία να δώσουμε; Δεν έχω καιρό για συζητήσεις: - Πέστε τους πως τώρα είναι χαλασμένα τα σύρματα με το Βερολίνο, κι αν φωνάζουν πολύ στείλτε τους σ’ εμένα. . Πήρα και έδωσα το πρώτο πολεμικό ανακοινωθέν μας και κατέβηκα στους δρόμους για να ιδώ τα πρόσωπα. Το πλήθος έσπαζε τα τζάμια των γραφείων της «Αλα Λιτόρια» .

Γιώργος Σεφέρης  Μέρες Γ΄ 16 Απρίλη 1934 – 14 Δεκέμβρη 1941, εκδ.ΙΚΑΡΟΣ




Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015

ΚΩΣΤΑ ΤΑΧΤΣΗ - "ΚΙ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΕΜΟ" (ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)





·        Το μυθιστόρημα του Κώστα Ταχτσή με τον τίτλο ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΣΤΕΦΑΝΙ είναι ένας εσωτερικός μονόλογος της πρωταγωνίστριας Νίνας που αποσκοπεί στο να τη βοηθήσει να βάλει σε τάξη σκέψεις και συναισθήματα.
·        Αφηγήτρια στο απόσπασμα είναι η Νίνα, μια πενηντάχρονη γυναίκα, παντρεμένη στον τρίτο της γάμο, η οποία αναπολεί τη ζωής της. Η αφήγησή της είναι γεμάτη από μνήμες και εικόνες του παρελθόντος. Η σκέψη της ανατρέχει στο παρελθόν, σε καταστάσεις και γεγονότα που υπήρξαν καταλυτικά για την ίδια και συνέβαλαν στο να πάρει η ζωή της τη συγκεκριμένη τροπή.
·        Η Νίνα αφηγείται τη δική της ζωή αλλά παράλληλα αφηγείται και τη ζωή της δεύτερης πρωταγωνίστριας του έργου, της Εκάβης, είτε µέσα από περιγραφές είτε µέσα από τον ίδιο το λόγο της Εκάβης.
·        Το συγκεκριμένο απόσπασμα δείχνει τις αντιδράσεις των μελών της οικογένειάς της και του κοινωνικού της περίγυρου, την περίοδο της έκρηξης του πολέμου του 1940.
·        Παρουσιάζονται οι ιδιωτικές όψεις μιας κορυφαίας ιστορικής στιγμής, όψεις αθέατες για τους μεταγενέστερους.
·        Οι πρωταγωνιστές του κειμένου δεν είναι σε θέση να συνειδητοποιήσουν ακόμα την τραγικότητα των περιστάσεων γιατί αιφνιδιάζονται από τα γεγονότα. Οι αντιδράσεις τους έχουν ποικίλες και διαφορετικές διακυμάνσεις, από δραματικές μέχρι κωμικές 
·        Ο προφορικός λόγος της αφήγησης είναι χειμαρρώδης και παρακολουθεί τις συναισθηματικές μεταβολές της Νίνας, εστιάζοντας με εξαιρετική παρατηρητικότητα στις πιο μικροσκοπικές λεπτομέρειες. Η αρετή αυτή αποτελεί το κορυφαίο επίτευγμα στο μυθιστόρημα του Κώστα Ταχτσή.
·        Η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο από την βασική ηρωίδα του έργου, τη Νίνα, δίνει στο κείµενο µία αµεσότητα και μοιάζει σαν να πραγµατοποιεί κάποιος µία συνέντευξη µε ένα πραγµατικό άτοµο.
·        Οι εικόνες είναι τόσο ζωντανές και ρεαλιστικές, και μέρη, πρόσωπα, κοινωνικοπολιτικά γεγονότα περιγράφονται με τόση ακρίβεια και λεπτομέρεια που έχει κανείς την εντύπωση ότι ξετυλίγονται τώρα μπροστά στα μάτια του. Στην πραγματικότητα πρόκειται για συνεχές flash back (αναδρομή στο παρελθόν) που εκτυλίσσεται μέσα στη σκέψη της Νίνας.
·        Η κυρά Εκάβη, ο δεύτερος σημαντικός χαρακτήρας του έργου του Ταχτσή, είναι ο άνθρωπος με τον οποίο η Νίνα είχε αναπτύξει μια εξαιρετικά φιλική και μοναδική σχέση. Εκτός από φίλη της υπήρξε και πεθερά της αργότερα. Ήταν και οι δύο γυναίκες δυναμικές, γεμάτες ζωντάνια και πείσμα για να καταφέρουν να μην υποκύψουν στις δυσκολίες της ζωής.
·        Στο κείμενο ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η ιδεολογική μεταστροφή του Αντώνη, συζύγου της Νίνας. Ο Αντώνης ήταν ο δεύτερος σύζυγος της Νίνας.

ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ

  • ·        Προσωπικές και συλλογικές αντιδράσεις μπροστά σε ένα σημαντικό συμβάν
  • ·        Εκδήλωση του πατριωτικού αισθήματος.
  • ·        Μεταφορά μέσω της γραπτής αφήγησης του προφορικού λόγου, μαρτυρία.


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

  1.     Μια ποικιλία αντιδράσεων χαρακτηρίζει τους ανθρώπους της οικογένειας της Νίνας και του περιβάλλοντός της με το άκουσμα του πολέμου. Μπορείτε να τις παρουσιάσετε βρίσκοντας ανάλογες φράσεις στο κείμενο;
  2.     Σε αρκετά σημεία του κειμένου η Νίνα μας αποκαλύπτει τις «κρυφές σκέψεις» της για διάφορα θέματα. Αφού τις βρείτε, σκεφθείτε τι χαρακτήρα αποκτά το κείμενο με αυτό τον τρόπο;
  3.     Ποια στοιχεία του μονολόγου της Νίνας συμβάλλουν στο να αποκτήσει το έργο του Ταχτσή έντονη θεατρικότητα; (το έργο μεταφέρθηκε πρόσφατα στο θέατρο και έχει διασκευαστεί για τηλεόραση και ραδιόφωνο)
  4.     Βρείτε χιουμοριστικά στοιχεία στο κείμενο και εξηγήστε τι μπορεί να προσφέρει το χιούμορ σε μια τέτοια περίσταση; Βρείτε επίσης μια γελοιογραφία της εποχής εκείνης και αναλύστε το περιεχόμενό της.
  5.     Ποια είναι η χρονική στιγμή της αφήγησης της Νίνας και από ποια σημεία του κειμένου το συμπεραίνουμε;
  6.     Περιγράψτε ένα περιστατικό που ζήσατε κι εσείς και σας σημάδεψε ή που σας  περιέγραψε κάποιος άλλος.

 (από την κ. Μαρίνα Μπέττα)



Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015

Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ (ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)




α. Παγίωση και επέκταση των αλλαγών :

-         Ισαυρική ή Συριακή δυναστεία (8ος αι.)
-         Δυναστεία του Αμορίου (9ος αι.)  

     στα χρόνια τους σταθεροποιούνται οι αλλαγές του 7ου αι. και γίνονται μόνιμα γνωρίσματα του κράτους  → διαμορφώνεται το μεσαιωνικό ελληνικό βυζαντινό κράτος


  •       Εξωτερική πολιτική :


-     σταθεροποίηση συνόρων Βυζαντίου - Χαλιφάτου : Μ. Ασία (στεριά) - γραμμή Κιλικία, Κύπρος, Κρήτη (θάλασσα)
-      αντεπίθεση Βυζαντινών στη Μ. Ασία
-  επιτυχής αντιμετώπιση των Βουλγάρων και αρχή της αφομοίωσης των σλαβικών πληθυσμών

 
Τα θέματα το 10ο αι.

  •      Εσωτερική πολιτική :


-         Ενισχύθηκε ο ελληνικός χαρακτήρας του κράτους (περιορίστηκε η χρήση της λατινικής)
-         Οργανώθηκε η κεντρική διοίκηση (σημαντικότερη υπηρεσία η αρμόδια για την εξωτερική πολιτική)
-         Οργανώθηκε η περιφερειακή διοίκηση α) γενικεύτηκαν τα θέματα β) ο στρατηγός συχνά αποκτούσε δύναμη επικίνδυνη για την κεντρική εξουσία (εξεγέρσεις) γ) ο θεματικός στρατός : στρατιώτες -  αγρότες (παίρνουν κτήματα - παρέχουν υπηρεσία) → περιορισμός των μισθοφόρων & ανάπτυξη μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας

β. Ανάκαμψη της οικονομίας :

-         Αύξηση του πληθυσμού
-         Ξεπεράστηκε η κρίση στην οικονομία, αυξήθηκαν τα κρατικά έσοδα
-         Αναζωογονήθηκε το εμπόριο και η βιοτεχνία, αν και η οικονομία παραμένει αγροτική.


                                  9ος αι. : Νικηφόρος ο Α’ : «κακώσεις» (έτσι ονομάστηκαν από τους εχθρούς του) : τολμηρά οικονομικά μέτρα για να βελτιωθεί η οικονομία (εμπόριο και κρατικά έσοδα).






 Ιστορία β γυμνασίου - Η διαμόρφωση της μεσαιωνικής ελληνικής βυζαντινής αυτοκρατορίας Θεωρία

Read more publications at Calaméo

http://e-rodotus.blogspot.gr/



ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :


  1. Ποιες εξελίξεις  έλαβαν χώρα στην εξωτερική πολιτική στα χρόνια των Ισαύρων και της δυναστείας του Αμορίου ;
  2. Τι άλλαξε στην εσωτερική πολιτική του βυζαντινού κράτους και ιδιαίτερα σε σχέση με το θεσμό των θεμάτων την ίδια εποχή ;
  3. Τι συμβαίνει στον τομέα της οικονομίας ;
  4. Τι ήταν οι "κακώσεις", ποιος αυτοκράτορας τις επέβαλε και για ποιους λόγους ;

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : ΕΝΟΤΗΤΑ 5η - ΑΣΚΗΣΕΙΣ


             Β2.                                                              ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ                                                     





1. Να κατατάξετε τα παρακάτω ουσιαστικά σε μια από τις κατηγορίες που δίνονται στην παρένθεση (παρώνυμα, εθνικά, πατρωνυμικά): 


σκαπανεύς, Ἀβδηρίτης, Ἀτρείδης, Θηβαῖος, δεσμώτης, Κυψελίδης, ἀγρότης, Μήλιος, Σταγειρίτης, Ἀσκληπιάδης.





2. Να αντιστοιχίσετε τα παράγωγα ουσιαστικά της στήλης Α΄ με την κατηγορία στην οποία ανήκουν από τη στήλη Β΄:

Α΄                                                                                Β΄

1. διαφθορεύς

2. Ἡρακλείδης

3. λεοντιδεύς

4. νησιώτης                                                               α. πατρωνυμικό

5. Λαερτιάδης                                                            β. εθνικό

6. Πηλείδης                                                               γ. παρώνυμο

7. Δήλιος                                                                   δ. γονεωνυμικό



Γ.  ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ                                  




1. Να σχηματίσετε τους τύπους που ζητούνται για κάθε ρήμα.





ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ

σύ
ἐλπίζω


ἀκούω


τρίβω



οὗτος
διώκω


κελεύω


κρύπτω



ἡμεῖς
νομίζω


φυλάττω


γράφω



ὑμεῖς
λύω


βλάπτω


ἐλέγχω



οὗτοι
κηρύσσω


πρεσβεύω


πέμπω





2. Να βάλετε τους υπόλοιπους τύπους της οριστικής ενεστώτα και μέλλοντα ενεργητικής φωνής στις ακόλουθες προτάσεις χρησιμοποιώντας τα αντίστοιχα ρήματα που είναι σε παρένθεση.



Ἐγὼ στρατεύω / στρατεύσω ἐπὶ τοὺς πολεμίους.

σὺ …………. / …………….. δικαίως. (ἄρχω)

Οὗτος …………… / …………… ἐπιστολήν. (γράφω)

Ἡμεῖς …………… / ……………. τοὺς δικαστάς. (πείθω)

Ὑμεῖς …………… / …………….. τὸ πρέπον. (πράττω)

Οὗτοι ……………. / ………………. ὑμᾶς. (βλάπτω)



3. Να αναγνωρίσετε σε ποιο χρόνο (ενεστώτα ή μέλλοντα) και σε ποιο πρόσωπο βρίσκονται τα παρακάτω ρήματα γράφοντας ένα × στο αντίστοιχο κουτάκι.





ΧΡΟΝΟΣ
                                           ΠΡΟΣΩΠΟ



ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ

ΜΕΛΛΩΝ
Α΄Εν.

Β΄Εν.

Γ΄Εν.

Α΄Πλ.

Β΄Πλ.

Γ΄Πλ.

σὺ πείσεις








οὗτοι λέγουσι(ν)








ὑμεῖς πράξετε








ἡμεῖς βλάπτομεν








οὗτος γράψει








ἐγὼ ἀλλάξω








οὗτοι πιστεύουσι(ν








ὑμεῖς κρύψετε








σὺ ἀνοίξεις








ἡμεῖς λύομεν








ἐγὼ τοξεύω








οὗτος άκούσει








οὗτοι τρίψουσι(ν)











4. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω φράσεις με τον κατάλληλο τύπο του ειμί:

α. Ὑμεις ……………….ἄλκιμοι (=ρωμαλέοι) νεανίαι.

β. Ἐγὼ ……………….. τὸ φῶς τοῦ κόσμου.

γ.  Χρόνος δίκαιος …………..κριτής πάντων.

δ. Ἔνθα (=όπου) …………….βωμοί, …………… καὶ θεοί.

ε. Ἡμεῖς πάντες φίλοι καὶ σύμμαχοι……………

στ. Σὺ ………………. ὁ βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων;



5. Να γράψετε τα παρακάτω ρήματα στο ίδιο πρόσωπο και αριθμό της οριστικής  μέλλοντα:

φύει, ἄρχομεν, λήγετε, γυμνάζεις, τρίβω, κηρύττετε, λήγετε, τάττει.



6. Να γράψετε τα παρακάτω ρήματα στο ίδιο πρόσωπο και αριθμό της οριστικής ενεστώτα:

φυλάξουσι, κόψομεν, βλάψω, παιδεύσετε, πιστεύσουσι, ταράξεις.



7. Να συμπληρώσετε τις προτάσεις με το αντίστοιχο ρήμα της παρένθεσης στον κατάλληλο τύπο της οριστικής ενεστώτα και μέλλοντα:

α. Οἱ νόμοι τὸν δῆμον ………………… / …………………… (παιδεύω)

β. Ὁ στρατιώτης …………….. / ………………. τάφρον (ὀρύττω=σκάβω).

γ. Ὑμεῖς …………… /……………….. τοὺς κήρυκας εἰς φρέαρ (ῥίπτω).

δ. Σὺ ……………… / ………………. τὰς γνώμας τῶν ἀνθρώπων (τρέπω).

ε. Ἐν τῷ Πηλίῳ ὄρει ἡμεῖς ……………… / ……………………. (διατρίβω).



8. Να συνδυάσετε τις φράσεις της στήλης Α΄ με τα ρήματα της στήλης  Β΄, ώστε να προκύψουν ολοκληρωμένες προτάσεις:

           Α΄                                                                          Β΄

1. Μέγιστος πλοῦτος ψυχῆς παιδεία                              α. ἐστέ

2. Ὑμεῖς τὸ ἄλας τῆς γῆς                                              β. εἰμί

3. Θεοτόκε Παρθένε, σὺ ἡ μήτηρ ἡμῶν                          γ. ἐστί

4. Ἐγὼ ὁ ποιμὴν ὁ καλὸς                                             δ. ἐσμέν

5. Ἡμεῖς εὐμενεῖς τοῖς δούλοις                                      ε. εἰσί

6. Οἱ Ἕλληνες ἀεὶ νέοι                                                 στ. εἶ



9. Να συμπληρώσετε τα κενά στις επόμενες φράσεις με τους κατάλληλους 
   τύπους του εἰμὶ:

α. ὁ ἀληθὴς φίλος………… ἄλλος ἑαυτός.

β. ἐγὼ ………….ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος.

γ. οἱ τῶν Σπαρτιατῶν νέοι πολῖται χρηστοὶ ………… .

δ. Ἕλληνες ἀεὶ παῖδές ..………, γέρων δὲ Ἕλλην οὔκ …………. .

ε. ὑμεῖς ἄνδρες γενναῖοί ………… καὶ τῆς πόλεως τεῖχος.

στ. σὺ…………ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ ηὐδόκησα.

ζ. Ἑγὼ οὔκ……….. ὁ αὐτὸς νῦν καὶ τότε.

η. χαλεπόν………τὸ καλόν.

θ. Ἄλτ! Τίς……; (σύγχρονο στρατιωτικό παράγγελμα)

ι. οὐδέν …………ἀρετῆς τιμιώτερον.





10. Να συμπληρώσετε τους τύπους του εἰμὶ και της προσωπικής αντωνυμίας στις επόμενες φράσεις:

α. ὁ στρατηγὸς ἐκέλευσεν……… (ἐγώ, αιτ. πληθ.) ταῦτα πράττειν.

β. οὐδείς……… (εἰμί, γ΄ εν.) σοφώτερος ………(σύ, γεν. εν.).

γ. αἰσχρόν……… (εἰμί, γ ΄εν.) μὴ πείθεσθαι τοῖς νόμοις.

δ. ὦ ἑταῖροι, οὔτε………(σύ, ον πληθ.) μόνοι δύνασθε μάχεσθαι

οὔτε……….(ἐγώ, ον. πληθ.) δυνάμεθα ἄνευ……….(σύ, γεν. πληθ.).



11. Να συμπληρώσετε τις ακόλουθες προτάσεις με τους σωστούς ρηματικούς τύπους ενεστώτα και μέλλοντα σύμφωνα με το πρώτο παράδειγμα:

α. οἱ διδάσκαλοι τοὺς νέους παιδεύουσι // παιδεύσουσι (παιδεύω).

β. Λακεδαιμόνιοι………….…//…..………τὰς σπονδὰς (λύω).

γ. Ὁ Κέρβερος……….………//……….………τὰς πύλας τοῦ ᾍδου (φυλάττω).

δ. Οἱ κακοὶ τὴν πόλιν…………………//…………………(βλάπτω).

ε. Οἱ κήρυκες Ἀθηναίους……………….…//……………..…… (μεταπείθω).



12. Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τους κατάλληλους τύπους του ρήματος εἰμὶ.

α. Ὁ χρηστὸς ἀνὴρ εὐδαίμων …………..

β. Αἱ πονηραὶ ἐλπίδες κακοὶ σύμβουλοι ……………

γ. Σὺ ………… εἷς ἐκ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ.

δ. Ἐγὼ ……… ἡ ἄμπελος ἡ ἀληθινή καὶ ὁ πατήρ μου ὁ γεωργός ………

ε. Ούκ ἡμεῖς ……….. αἴτιοι τούτων ἀλλ’ ἡ τύχη.
στ. Οὐ γιγνώσκομεν ὅτι ὑμεῖς ……… ἐν τῇ οἰκίᾳ.

 ΠΗΓΗ : http://laventer.blogspot.gr