Τρίτη 26 Μαΐου 2015

ΙΣΤΟΡΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΩΣΤΟΥ - ΛΑΘΟΥΣ



  1. Με τη Γαλλική επανάσταση η αστική τάξη κατέλαβε την εξουσία, δείχνοντας το δρόμο και για τις υπόλοιπες αστικές τάξεις της Ευρώπης.
  2. Στο Συνέδριο της Βιέννης 1815 αποφασίστηκε η καταστολή των επαναστατικών ιδεών.
  3. Η Πελοποννησιακή Γερουσία είχε επικεφαλής τον έμπειρο Φαναριώτη πολιτικό Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο.
  4. Η Β’ Εθνοσυνέλευση 1823 κατήργησε το αξίωμα του αρχιστρατήγου.
  5. Η Γ’ Εθνοσυνέλευση 1827 ψήφισε το Πολιτικό Σύνταγμα της Ελλάδος που βασιζόταν στην αρχή της διάκρισης των εξουσιών.
  6. Ο Άγγλος Υπουργός Εξωτερικών Τζόρτζ Κάνιγκ δεν αναγνώρισε τους Έλληνες ως εμπόλεμη δύναμη.
  7. Η Ρωσία στο σχέδιο των τριών τμημάτων 1824 προέβλεπε για την Ελλάδα το σχηματισμό τριών ανεξάρτητων ηγεμονιών.
  8. Το Πρωτόκολλο της Ανεξαρτησίας 1830 υπογράφτηκε από την Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία και Οθωμανική Αυτοκρατορία και αναγνώρισε την Ελλάδα ως κράτος κυρίαρχο και ανεξάρτητο.
  9. Με τη βιομηχανική επανάσταση καθιερώθηκε το οικονομικό σύστημα του καπιταλισμού.
  10. Η εντυπωσιακή πληθυσμιακή αύξηση στην Ευρώπη μετά το 1850 διοχετεύτηκε στη μετανάστευση.
  11. Ο Μάρξ στο «Κεφάλαιο» υποστήριξε ότι κύρια αιτία της κοινωνικής αδικίας είναι η συγκέντρωση των μέσων παραγωγής στα χέρια ολιγάριθμων αστών.
  12. Η αναζήτηση νέων αγορών για τα βιομηχανικά προϊόντα των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών κρατών ευνόησε την αποικιοκρατία.
  13. Η αποικιοκρατία συγκράτησε τον εθνικισμό των ευρωπαϊκών κρατών.
  14. Ο Καποδίστριας μετά από προσπάθειες κέρδισε την εύνοια των προκρίτων που είχαν τοπική εξουσία.
  15. Ο Μάουρερ στην Αντιβασιλεία ήταν υπεύθυνος για θέματα εκπαίδευσης, δικαιοσύνης και άμυνας.
  16. Η κυβέρνηση του Όθωνα διαίρεσε την Ελλάδα σε είκοσι νομούς και μετέφερε την πρωτεύουσα στην Αθήνα.
  17. Ο Κριμαϊκός Πόλεμος ενίσχυσε τη δύναμη των ξενικών κομμάτων.
  18. Τα Επτάνησα ενσωματώθηκαν στην Ελλάδα το 1864 με παρέμβαση της Ρωσίας.
  19. Ο Θ. Δηλιγιάννης θέσπισε το νόμο «περί προσόντων των δημοσίων υπαλλήλων».
  20. Με το Συνέδριο του Βερολίνου 1878 η Κύπρος παραχωρήθηκε στην Αγγλία.
 ΠΗΓΗ : http://threekoupis.blogspot.gr/2011/11/blog-post_1543.html

Δευτέρα 25 Μαΐου 2015

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΚΘΕΣΕΩΝ (ΕΝΟΤΗΤΕΣ 3 ΕΩΣ 8)


ΕΝΟΤΗΤΑ 3
• Φιλία

Προϋποθέσεις ορθής φιλίας:


• Σεβασμός στην προσωπικότητα του άλλου.
• Ειλικρίνεια και τιμιότητα.
• Κατανόηση προβλημάτων.
• Αλληλοβοήθεια.
• Κοινά ενδιαφέροντα.
• Απουσία εγωισμού.
• Συνεχής επικοινωνία.


Αξία της φιλίας:


• Βαθύτερη επικοινωνία.
• Εκμυστήρευση, εμπιστοσύνη.
• Αποφυγή της μοναξιάς.
• Συμπαράσταση στις δύσκολες στιγμές.
• Διάλογος.
• Μας βοηθά να γνωρίσουμε τον εαυτό μας.
• Μας βελτιώνει σαν άτομα.
• Μας εντάσσει ομαλά στην κοινωνία.

Η φιλία στην εποχή μας διέρχεται κρίση.


Αίτια:


• Έλλειψη ελεύθερου χρόνου.
• Ανταγωνισμός.
• Ζωή στις πόλεις > καχυποψία.
• Τηλεόραση > μας αποξενώνει.


ΕΝΟΤΗΤΑ 4
• Σχολείο

Προσφορά:


• Καλλιεργεί πνευματικά το παιδί.
• Βοηθά στην κοινωνικοποίηση του παιδιού.
• Διδάσκει ηθικές αρχές και αξίες.
• Βοηθά στην ομαδικότητα, συνεργασία και αλληλεγγύη.
• Καταργεί τις διαφορές μεταξύ των ατόμων.
• Καλλιεργεί την περιέργεια και την αναζήτηση.
• Βοηθά το παιδί να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του.
• Ολοκληρώνει την προσωπικότητα.


Τα προσόντα του εκπαιδευτικού:


• Αγάπη για τους μαθητές και το έργο του.
• Ηθικός, τίμιος, έντιμος, δίκαιος.
• Καθοδηγεί τους μαθητές.
• Διατηρεί το ενδιαφέρον των παιδιών για τη γνώση.
• Δεν κάνει διακρίσεις.
• Σέβεται τα παιδιά και τις δυνατότητές τους.
• Ενημερώνεται διαρκώς.
• Ανανεώνει τη διδασκαλία του.
• Συνδυάζει τη θεωρία με την πράξη.
• Αποτελεί σωστό πρότυπο για τα παιδιά.


Σήμερα:


Αρνητικά:


• Πολλά μαθήματα > κούραση μαθητών.
• Έλλειψη σχολικών κτιρίων
• Έλλειψη έμπειρων εκπαιδευτικών.
• Απουσία οργάνωσης μαθημάτων.
• Καλλιεργεί το «κυνήγι του βαθμού» (βαθμοθηρία).
• Ξεπερασμένες μέθοδοι διδασκαλίας.
• Παρέχει μόνο γενικές γνώσεις.
• Ο μαθητής δε μαθαίνει να καλλιεργεί την κριτική του σκέψη και να προβληματίζεται.
• Ανεπαρκή υλικοτεχνική υποδομή (εργαστήρια, βιβλιοθήκες, χώροι άθλησης).


Προτάσεις:


Πολιτεία:


• Ίδρυση σχολείων σε απομακρυσμένες περιοχές.
• Σύγχρονος εξοπλισμός σχολικών κτιρίων (βιβλιοθήκες, εργαστήρια, ηλεκτρονικοί υπολογιστές).
• Μετάδοση ηθικών αξιών και αρχών.
• Ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών.
• Έμφαση στον επαγγελματικό προσανατολισμό των παιδιών.
• Ευκαιρίες εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά.


Εκπαιδευτικοί:


• Προσιτοί και συνεργάσιμοι.
• Να μετεκπαιδεύονται.
• Να μην έχουν ξεπερασμένες παιδαγωγικές αντιλήψεις.


• ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ

Εθελοντής: ο πολίτης εκείνος που προσφέρει ανιδιοτελώς τον ελεύθερο χρόνο του ή τη γνώση του για χρήσιμες δράσεις προς όφελος άλλων, χωρίς να περιμένει αντάλλαγμα.


Ο εθελοντής: 


• βλέπει τα άτομα ισότιμα.
• δε θεωρεί ότι ο ίδιος είναι ανώτερος, ότι ξέρει περισσότερα, ότι είναι "καλύτερος".


Τα προσόντα του εθελοντή


• Να είναι οργανωμένος και εκπαιδευμένος.
• Να έχει εξειδικευτεί στον τομέα του για να μπορεί να προσφέρει τα μέγιστα τη στιγμή που θα του ζητηθεί.
• Να μπορεί ύστερα από την κατάλληλη εκπαίδευση να αναλάβει πρωτοβουλίες όπου και όταν χρειαστεί.
• Να είναι πρόθυμος να οργανωθεί και να συντονιστεί με τις υπόλοιπες ομάδες εθελοντών ή με άλλες κρατικές υπηρεσίες ή οργανωμένες ομάδες που έχουν αναπτύξει ένα εσωτερικό δεσμό και μπορούν να λειτουργούν πιο εύκολα μεταξύ τους.


Θετικές συνέπειες του εθελοντισμού:


• Δυναμώνουν οι κοινωνικοί δεσμοί μεταξύ των πολιτών.
• Δημιουργείται ισχυρή συνείδηση με στόχο τον άνθρωπο και τα προβλήματά του.
• αυξάνεται η ευαισθησία για την αντιμετώπιση πιθανών προβλημάτων,
• αποκτώνται νέα ενδιαφέροντα κι εμπειρίες ζωής
• σε κοινό επίπεδο δημιουργούνται οι προϋποθέσεις στόχων κι ευνοείται η εθνική ενότητα
• βελτιώνεται ο διεθνής ρόλος κι η γενικότερη φυσιογνωμία ενός λαού.



Τετάρτη 20 Μαΐου 2015

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ : "ΑΝΤΙΛΟΓΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΙ"




Λογοτεχνικό πρόγραμμα στο Γυμνάσιο Καπνοχωρίου Κοζάνης στα πλαίσια της Ιστορίας και Λογοτεχνίας και των δράσεων της Βιβλιοθήκης ,με υπεύθυνες καθηγήτριες τις φιλολόγους Νάννου Αικατερίνη και Στογιάννη Ευαγγελία. Δύο ομάδες μαθητών μελετούν ένα ιστορικό και ένα εφηβικό μυθιστόρημα , αντίστοιχα τα Ματωμένα Χώματα της Διδώς Σωτηρίου και το Ε.Π. της Ζωρζ Σαρή και αναζητούν επιχειρήματα, τα οποία προβάλλουν σε αγώνες λόγου από τη θέση του συγγραφέα, του βιβλιοκριτικού, του αναγνώστη,προκειμένου να πείσουν το κοινό και να προωθήσουν τα βιβλία. 










Τρίτη 19 Μαΐου 2015

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΠΗΓΩΝ - ΠΑΡΑΘΕΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (2 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ)




ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΠΗΓΩΝ (ΠΑΡΑΘΕΜΑΤΩΝ)

1.    Αφού μελετήσετε το παρακάτω παράθεμα και με βάση όσα γνωρίζετε για τη Σπάρτη, να απαντήσετε στο ερώτημα : Γιατί γυμνάζονταν οι γυναίκες στην αρχαία Σπάρτη;


Παράθεμα :


«Αλλά και τα σώματα των γυναικών έπρεπε να καταπονηθούν (να γυμναστούν) με το τρέξιμο, την πάλη, τη ρίψη δίσκων και ακοντίων, έτσι που να γεννιούνται παιδιά από γερά σώματα … Λένε μάλιστα ότι η Γοργώ, η γυναίκα του  Λεωνίδα, όταν κάποια ξένη της είπε : «μονάχα στη Σπάρτη εσείς οι γυναίκες εξουσιάζετε τους άνδρες», εκείνη απάντησε : «Γιατί εμείς γεννάμε άνδρες».

Πλούταρχος, Λυκούργος 14.2.

Απάντηση :
Το παράθεμά μας έχει ως θέμα τις γυναίκες στην αρχαία Σπάρτη. Στην αρχή ο συγγραφέας τονίζει  ότι και οι Σπαρτιάτισσες γυμνάζονταν, για ν’ αποκτήσουν δυνατό σώμα. Αναφέρει μάλιστα και συγκεκριμένα αγωνίσματα, όπως το τρέξιμο, η πάλη, ο δίσκος και το ακόντιο. Αυτό δε συνέβαινε σε άλλη ελληνική πόλη την εποχή εκείνη, γι’ αυτό και ο συγγραφέας παρουσιάζει το παράδειγμα της Γοργώς. Αυτή, όταν κάποια ξένη της είπε ότι στη Σπάρτη οι γυναίκες εξουσιάζουν τους άνδρες, απάντησε πως αυτό συμβαίνει,  γιατί οι Σπαρτιάτισσες γεννάνε άνδρες. Γνωρίζουμε ότι ο σκοπός που και τα κορίτσια στη Σπάρτη εκπαιδεύονταν σκληρά ήταν για να γίνουν άξιες μητέρες. Έτσι η Σπάρτη μπορούσε να περηφανεύεται για τους γενναίους πολεμιστές της.



2.  Αφού διαβάσετε τι ήταν ο οστρακισμός και μελετήσετε και το παρακάτω παράθεμα να απαντήσετε στο ερώτημα : Γιατί ο Κλεισθένης ψήφισε το νόμο του οστρακισμού ; 

Τι ήταν ο Οστρακισμός ;

Οστρακισμός ή εξοστρακισμός ήταν νόμος που ψήφισε ο Κλεισθένης, για να   προστατευτεί η δημοκρατία στην Αθήνα. Οι Αθηναίοι πάντα φοβόταν μήπως κάποιος πολίτης αποκτούσε μεγάλη δύναμη και γινόταν τύραννος. Αν υποψιάζονταν κάποιον, σύμφωνα με αυτό το νόμο μπορούσαν να τον εξορίσουν, δηλαδή να τον διώξουν από την Αθήνα. Γινόταν Εκκλησία του Δήμου και κάθε Αθηναίος έγραφε σε ένα Όστρακο (κομμάτι σπασμένου πήλινου αγγείου), το όνομα του πολίτη, του οποίου την εξορία επιθυμούσε. Για να εξοριστεί κάποιος, έπρεπε το όνομά του να βρεθεί σε περισσότερα από 6.000 όστρακα. Ο πολίτης που καταδικαζόταν εξορίζονταν για δέκα χρόνια.

Παράθεμα :

« Όταν ολοκληρώθηκαν αυτά (δηλαδή οι νόμοι του Κλεισθένη), το πολίτευμα έγινε πολύ πιο δημοκρατικό από το αντίστοιχο του Σόλωνα. Πολλοί από τους νόμους του Σόλωνα είχαν αχρηστευθεί από το τυραννικό πολίτευμα, επειδή δεν εφαρμόζονταν. Ο Κλεισθένης, στην προσπάθειά του να ενισχύσει τη λαϊκή δύναμη, ψήφισε και τον νόμο του οστρακισμού. Ο νόμος αυτός τέθηκε σε ισχύ εξαιτίας της καχυποψίας που προκαλούσαν όλοι όσοι κατείχαν ισχυρές θέσεις. Ο Πεισίστρατος λόγου χάρη από δημοφιλής ηγέτης της και στρατηγός έγινε τύραννος». 

Αριστοτέλης, Αθηναίων πολιτεία, 22. 1-3

Απάντηση :
Το  παράθεμά μας αναφέρεται στο νόμο του οστρακισμού. Στην αρχή τονίζει ότι ο Κλεισθένης ψήφισε νόμους, για να γίνει το πολίτευμα στην Αθήνα πιο δημοκρατικό. Γιατί κάποιοι από τους νόμους του Σόλωνα δεν εφαρμόζονταν πια, επειδή είχε επικρατήσει η τυραννία του Πεισίστρατου. Πάντα υπήρχε στους Αθηναίους ο φόβος μήπως κάποιος συγκεντρώσει μεγάλη δύναμη και θελήσει να κυβερνήσει τυραννικά. Για να προστατέψει λοιπόν ο Κλεισθένης τη δημοκρατία, εφάρμοσε το νόμο του οστρακισμού. Αν λοιπόν υποπτεύονταν κάποιον που είχε ισχυρή θέση, μπορούσαν να τον εξορίσουν από την Αθήνα για 10 χρόνια. Έτσι η δημοκρατία δεν κινδύνευε.


... και άλλα παραδείγματα : http://istografia.blogspot.gr/2014/04/blog-post_9666.html

Δευτέρα 18 Μαΐου 2015

ΙΛΙΑΔΑ : ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ




 


1) Τι γνωρίζετε για τη χρονολογία σύνθεσης της Ιλιάδας και για τη χρονική σειρά με την οποία συνέθεσε ο Όμηρος τα δύο έπη του;

Η Ιλιάδα συντέθηκε από τον Όμηρο γύρω στο 750 π.Χ. Η Οδύσσεια πιθανότατα συντέθηκε αργότερα, όταν ο Όμηρος βρισκόταν σε μεγαλύτερη ηλικία.

2) Πώς ονομάζονται οι ενότητες στις οποίες χωρίζεται η Ιλιάδα, πόσες είναι και πώς δηλώνονται;

Η Ιλιάδα χωρίζεται σε 24 ραψωδίες οι οποίες δηλώνονται με τα κεφαλαία γράμματα του αλφάβητου.

3) Ποια είναι η σχέση της Ιλιάδας με την ιστορία;

Η Ιλιάδα βασίζεται στην παράδοση ενός πραγματικού ιστορικού γεγονότος (του Τρωικού πολέμου), το οποίο συνέβη τον 12ο αιώνα π.Χ. Επειδή, όμως, συντέθηκε τέσσερις αιώνες αργότερα, δεν παρουσιάζει με ακρίβεια και εγκυρότητα τα πολιτιστικά, κοινωνικά, πολιτικά κ.ά. δεδομένα εκείνης της εποχής. Ο Όμηρος περισσότερο προβάλλει τις συνθήκες της δικής του εποχής σαν να ανήκουν στη μυκηναϊκή εποχή, πραγματοποιώντας συνεχείς αναχρονισμούς. Γι΄ αυτό το λόγο δεν μπορούμε να θεωρήσουμε την Ιλιάδα σαν ένα ιστορικό σύγγραμμα. Αντίθετα παρουσιάζει, όπως κάθε άλλο λογοτεχνικό έργο, έναν κόσμο φανταστικό και πλαστό, στον οποίο η ιστορική αλήθεια έχει αναμιχθεί με τη δημιουργική φαντασία και τις εμπειρίες του ποιητή.

4) Ποιο είναι το κύριο θέμα, ποιο το περιεχόμενο της Ιλιάδας και πώς συνδέονται μεταξύ τους;

Το κύριο θέμα της Ιλιάδας είναι η οργή (μνις) του Αχιλλέα εναντίον του βασιλιά Αγαμέμνονα επειδή του πήρε αυθαίρετα το δικό του γέρας (λάφυρο), την Βρισηίδα, και η απόφασή του να αποχωρήσει με τους στρατιώτες του από τη μάχη. Το περιεχόμενο της Ιλιάδας είναι πολύ ευρύτερο και αφορά τους πολεμικούς αγώνες των Ελλήνων και των Τρώων γύρω από την Τροία (Ίλιον) κατά τον δέκατο χρόνο του Τρωικού πολέμου, και πιο συγκεκριμένα 51 ημέρες αυτού του χρόνου. Ο Όμηρος, όμως, έχει καταφέρει να συνδέσει το γεγονός της οργής του Αχιλλέα με τα γενικότερα πολεμικά γεγονότα του Τρωικού πολέμου, καθώς η απουσία του Αχιλλέα μάς αναγκάζει να στρέψουμε το βλέμμα μας στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες στο πεδίο της μάχης και στις προσπάθειες άλλων ηρώων να τον αντικαταστήσουν. Έτσι, παρότι το κεντρικό γεγονός της Ιλιάδας είναι η οργή του Αχιλλέα, δεν αφιερώνεται όλο το έπος σε αυτό, αλλά την ίδια στιγμή η απουσία ή η παρουσία του Αχιλλέα καθορίζει συνέχεια τις εξελίξεις.


 

5) Ποιες είναι οι διαφορές της Ιλιάδας και της Οδύσσειας;

 Α) Ως προς το ύφος : η Ιλιάδα παρουσιάζει δραματική πυκνότητα και ένταση ενώ η Οδύσσεια διακρίνεται για τον ήπιο και σταθερό αφηγηματικό της τόνο.

 Β) Ως προς το θέμα  : η δράση στην Ιλιάδα εντοπίζεται σε έναν πραγματικό κόσμο χωρίς παραμυθικά και φανταστικά στοιχεία, όπως αυτά που υπάρχουν στην Οδύσσεια, η οποία μοιάζει περισσότερο με ναυτικό παραμύθι. Ακόμα και  οι θεοί είναι περισσότερο ανθρώπινοι στην Ιλιάδα σε σχέση με την Οδύσσεια.

 Γ) Ως προς τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες  : η Ιλιάδα αντικατοπτρίζει μια παλαιότερη κοινωνική και πολιτική κατάσταση, στην οποία η βασιλική εξουσία είναι ακόμα ισχυρή και κυρίαρχη στην κοινωνία. Αντίθετα  η Οδύσσεια παρουσιάζει μια νεότερη εποχή, στην οποία ο βασιλικός θεσμός παρακμάζει και αναδύονται νέα πολιτικά σώματα και νέες πολιτικές και  κοινωνικές ομάδες που έχουν δικαίωμα λόγου και συμμετοχής στα κοινά. Γενικά η Ιλιάδα εστιάζει το ενδιαφέρον της μόνο στην αριστοκρατική τάξη  ενώ  η Οδύσσεια ενδιαφέρεται και για τους πιο απλοϊκούς και καθημερινούς ανθρώπους της κοινωνίας.

 Δ) Ως προς την  παρουσίαση των θεών και των ανθρώπων  : στην  Ιλιάδα  οι θεοί και οι κεντρικοί ήρωες είναι γεμάτοι πάθη και ελαττώματα και δεν μπορούν να συγκρατήσουν την ορμητικότητα και την πρωτόγονη μερικές  φορές εκρηκτικότητα και βιαιότητά τους. Στην Οδύσσεια αντίθετα έχουν πιο μετριοπαθή συμπεριφορά και οι πράξεις τους κατευθύνονται κατά κύριο λόγο από τη λογική και όχι από το συναίσθημα και τα ένστικτα, όπως στην Ιλιάδα.

 Ε Ως προς το γενικότερο χαρακτήρα  : η Ιλιάδα είναι ένα έργο πολεμικό και δυ- ναμικό και γι΄ αυτό μερικές φορές σκληρό. Η Οδύσσεια είναι ένα έργο ειρηνικό και ήρεμο.
Η Ιλιάδα μοιάζει με ένα έργο νεανικό, ενώ η Οδύσσεια με ένα έργο ώριμης ηλικίας.